Aktuální téma: V Brennerském průsmyku začíná být znovu těsno

Rakousko připravuje hraniční kontroly

sdílet na:
05.05.2016

Erkrath, 05.05.2016 – Brennerský průsmyk je již celá tisíciletí jednou z nejdůležitějších dopravních a obchodních spojnic mezi severní a jižní Evropou. Tento alpský přechod se opakovaně stával dějištěm politických a hospodářských událostí. A je tomu tak i nyní, kdy se Rakousko chystá na obnovení hraničních kontrol s Itálií, s nimiž chce začít na konci května.

sdílet na:

Stavební práce začaly 12. dubna 2016 demontáží svodidel v místě státní hranice mezi Rakouskem a Itálií. Díky Schengenské dohodě, symbolu volného pohybu v rámci Evropy, bylo možno procházet tuto hranici od roku 1998 zcela bez bariér. Nyní zde má do konce měsíce vzniknout zastřešená kontrolní zóna, která má mít odstrašující účinek na uprchlíky a utlumit jejich příliv do Rakouska.

Hrozí zácpy a ekonomické dopady

Především kvůli nízkému mýtu a levné naftě v Rakousku, v porovnání se sousedním Švýcarskem, dávají dopravci přednost brennerské dálnici. V roce 2015 po ní přes Alpy projelo 2,1 milionů nákladních vozů, to znamená 5.800 vozidel denně. V důsledku plánovaného omezení rychlosti na 30 km/h v prostoru kontrolních bodů se musí řidiči připravit na dlouhé zácpy a čekací doby – a to i přes plánované dva jízdní pruhy pro nákladní vozy. Jeden z těchto pruhů má sloužit vizuální kontrole, druhý namátkové kontrole personálních údajů.

Ať tak či onak – s uzavřením italské dopravní tepny číslo jedna hrozí časové ztráty a vysoké náklady na prostoje. Jihotyrolská obchodní komora se obává, že tyto vícenáklady budou účtovány zákazníkům, tedy zasilatelským firmám, a to by v konečném důsledku vedlo ke zvýšení cen pro spotřebitele.

Diskuse o možných řešeních

Možná řešení předpokládaných problémů v průsmyku sahají od posílení železniční dopravy, přes kontrolní značky na nákladních vozidlech až po flexibilní doby řízení a odpočinku pro řidiče nákladních vozidel během hraničních kontrol.

Pro posílení železničního koridoru by bylo zapotřebí přepracovat jízdní řád, který by v otázce časové náročnosti nabídl výhodnou alternativu k dálnici. Kontrolní značky, které v nepoškozeném stavu signalizují, že nákladní vůz nebyl od okamžiku nakládky otevřen, by musely být realizovány mezi soukromými firmami. Rozhodnutí o obou návrzích dosud nepadlo.

Uvolnění dob řízení a odpočinku pro řidiče nákladních vozidel naopak očividně nemá podporu. Pokud by se tyto úpravy obcházely, byť jen dočasně v rámci výjimky pro Brenner, je bezpečnostní riziko s tím spojené považováno za příliš vysoké.

Realizovatelné řešení: kalkulace času potřebného navíc

Švýcarský svaz užitkových vozidel Astag však neočekává zvýšení intenzity dopravy na náhradní trase přes Gotthard a San Bernardino. Použití alternativních tras totiž neušetří čas ani výdaje. Jak již bylo řešeno, je cenový rozdíl mýtného a nafty v porovnání s Itálií a Rakouskem příliš vysoký.

Dokud nebudou žádná jiná, rychle realizovatelná řešení, zůstane jedinou možností zakalkulování časových vícenákladů a akceptování vysokých nákladů na prostoje. Ano, stane se tak k tíži spotřebitelů a také k tíži řidičů, kterým celá doba bude započítána jako doba řízení. Co však zůstává, je naděje, že hraniční kontroly jsou jen hrozbou Rakouska směrem k Bruselu, která by mohla pomoci dosáhnout dohody při řešení uprchlické otázky.

Doplňující informace:

Dle agentury dpa sdělil nedávno rakouský ministr vnitra Wolfgang Sobotka (ÖVP), že na Brenneru zatím žádné hraniční kontroly nebudou. Počet uprchlíků, kteří prochází tímto alpským průsmykem, se díky italským kontrolním opatřením výrazně snížil.

Zdroj: https://www.tagesschau.de/ausland/keine-grenzkontrollen-am-brenner-101.html

 

Více informací o TimoCom najdete na www.timocom.cz.

nahoru

Souhlasím s používáním cookies na této stránce pro zobrazení cíleného obsahu, reklamy a pro účely analýzy. Více informací