Slavnostní otevření Gotthardského úpatního tunelu

Posílení kombinované dopravy

sdílet na:
02.06.2016

Dne 1. června 2016 byl v srdci švýcarských Alp po letech plánování a mnoha rozhodnutích slavnostně otevřen Gotthardský úpatní tunel! Se svými 56 978 metry (západní tubus; východní tubus 57 091 metrů) je Gotthardský úpatní tunel nejdelším železničním tunelem na světě. Do provozu bude uveden na konci roku 2016, první vlaky pro osobní dopravu jím však projely již 1. června v rámci slavnostního otevření. Velké slavnosti k dokončení projektu se zúčastní i řada státních hostů.

„Stavbou nové Gotthardské železnice realizuje Švýcarsko jeden z největších ekologických projektů v Evropě“, slibuje investor stavby, společnost AlpTransit Gotthard AG, která byla založena jako dceřiná společnost Švýcarských spolkových drah (SBB). „Tunel významně přispěje k ochraně Alp.“
sdílet na:

Proč otevření nového tunelu provází slavnostní státní akt?

Mamutí projekt Švýcarů v srdci Alp byl realizován během 17 let a jeho rozpočet byl do velké míry dodržen. Tunel má odlehčit dopravě přes Alpy i životnímu prostředí a přesunout zboží ze silnice na železnici. Toto rozhodnutí padlo již v referendu v roce 1994. Úpatní tunel bude mít vyšší kapacitu než Gotthardský tunel, vlaky budou jezdit spolehlivěji a spojení se zrychlí. Doba jízdy z Curychu do Milána v osobní dopravě se ve spojení s úpatním tunelem Ceneri zkrátí zhruba o hodinu. Zboží bude možno také přepravovat v kratší době a častějších intervalech. V porovnání s Gotthardským tunelem může za den projet úpatním tunelem 260 místo 180 vlaků. Vlaky o délce 740 m místo 600 m mohou přepravovat 2000 tun zboží, po dalších testovacích jízdách a kontrolách bude možno přepravovat náklad až 4000 tun, neboť v tunelu je jen nepatrné stoupání a žádné úzké zatáčky. Z důvodu minimálního až téměř neznatelného stoupání hovoří odborníci o plochém vedení železnice.

To umožňuje provozovat optimalizovanou kombinovanou dopravu, při které lze využívat delší vlakové soupravy a méně lokomotiv. Dosud bylo potřeba zapojit až tři lokomotivy, aby do pohybu uvedly vlakové soupravy o délce 600 m. Toto zvýšení efektivity může mít pozitivní vliv na přepravu zboží a evropské hospodářství. Lze si také představit, že do kombinované dopravy mohou vstoupit i menší vlakové podniky s méně lokomotivami.

Možnosti železnice

Díky dalším stavebním opatřením bude možné přepravovat sedlové návěsy s výškou 4 metry a šířkou až 2,6 m Gotthardským tunelem z Basileje přes Chiasso přímo do Itálie do tamních důležitých terminálů pro překládku zboží. Sníží se tak zatížení životního prostředí. „Stavbou nové Gotthardské železnice realizuje Švýcarsko jeden z největších ekologických projektů v Evropě“, slibuje investor stavby, společnost AlpTransit Gotthard AG, která byla založena jako dceřiná společnost Švýcarských spolkových drah (SBB). „Tunel významně přispěje k ochraně Alp.“

Alpy jsou největším horským masivem v Evropě a rozkládají se na území osmi zemí: Německa, Lichtenštejnska, Rakouska, Slovinska, Itálie, Švýcarska, Monaka a Francie. Přeprava zboží z Německa do Itálie je možná pouze přes Alpy, které ve Švýcarsku a Itálii dosahují výšek přes 3000 m. To je důvod, proč se řidiči na svých transalpských trasách snaží Alpám pokud možno vyhnout, protože zde kvůli stoupání a serpentinám mohou jet jen velmi pomalu a průsmyky jsou v zimě často uzavřeny. Nyní je zboží přepravováno po železnici ve výšce 500 m nad mořem; nad nimi leží 2000 metrů skalního masivu.

Jen Švýcarskem ročně projede více než milion nákladních vozidel. Zatížení pro životní prostředí a obyvatele je enormní. I když ve Švýcarsku poklesl počet nákladních vozů z důvodu zavedení systému výběru mýtného LSVA, v ostatních zemích naopak stoupl. A tam je nyní obyvatelstvo a životní prostředí zatíženo emisemi a hlukem. Celkově úřady počítají se zdvojnásobením objemu přepravovaného zboží v Alpách do roku 2030. Díky dokončení Gotthardského úpatního tunelu lze ročně přeložit ze silnice na železnici 120 000 nákladních vozidel, doba přepravy se díky kombinované dopravě výrazně sníží. Experti vychází z toho, že bude možno ušetřit necelou hodinu.

Úpatní Gotthardský tunel není jediný tunel, který je ve Švýcarsku aktuálně ve výstavbě. V rámci nové alpské tranzitní železnice Neat jsou budovány ještě další tunely, které se nachází ve výšce 500 m nad mořem. Gotthardský úpatní tunel tak bude o 20 km prodloužen a přejmenován na „Axentunnel“. Stavba bude zahájena nejdříve v roce 2030. Po dokončení a uvedení do provozu úpatního tunelu Ceneri v roce 2020 bude možno přepravovat náklady po železnici od Severního až po Středozemní moře. V Itálii se tak do hledáčku zahraničních investorů dostávají ligurské přístavy. Modernizace mnoha přístavů a intermodálních terminálů již byla zahájena. Je však velmi důležité, aby byly dokončeny přívodní trasy v Německu a Itálii. Jinak z dokončení Gotthardského úpatního tunelu nebude mít prospěch nikdo.

Ještě pár let potrvá, než bude Gotthardský úpatní tunel vytížen. Již nyní je však jisté, že v příštích letech význam tunelu nadále poroste. To si myslí i švýcarský ministr zahraničí: „Je to stavba pro příští generace.“

nahoru

Souhlasím s používáním cookies na této stránce pro zobrazení cíleného obsahu, reklamy a pro účely analýzy. Více informací