Z logistiky 16.11.2021
5

Logistiku ovlivnilo mnoho vynálezů

Inovace optimalizují procesy přepravy od dob vynálezu nákladního vozu

Nákladní vůz, odstavné nástavby a kontejnery

Logistika je důležitou a významnou součástí světového obchodu. Je důležitým ekonomickým aspektem a základem globální přepravy zboží. V našem příspěvku na blogu se podíváme na vynálezy, které trvale změnily logistiku.

Digitalizujte Vaše dopravní procesy!

První nákladní vůz na světě jel do Anglie

Vynález nákladního vozu byl po vývoji lokomotivy milníkem v logistice. První nákladní vozidlo – tehdy jej Gottlieb Daimler označoval ještě jako dodávkový vůzdobylo svět v roce 1896. I když hovořit o dobytí, je možná trochu přehnané. V Německu se prodej nerozbíhal, proto byl první nákladní vůz tohoto druhu prodán do Anglie. Byl dimenzován na užitečné zatížení 1,5 tuny. O dva roky později následoval 5tunový model. Vozidla se ještě velmi podobala drožce, ačkoliv motor včetně chlazení byl u 5tunového modelu již umístěn vpředu. Na přepravu kontejnerů ještě u těchto vozů zdaleka nikdo nemyslel.

Kontejnery usnadňují přepravu i překládku

Tento speciální druh přepravy zná každý. Kontejnery mají přitom obrovské výhody. Lze je používat intermodálně a stavět na sebe, protože mají standardizované rozměry. Díky tomu je lze bez problémů překládat a přepravovat. I když se kontejnerová přeprava používala již v 19. století, až v první polovině 20. století bylo díky standardizaci dosaženo optimalizace přeprav a jejich nákladů.

Američan Malcom Purcell McLean použil v roce 1956 poprvé velké kontejnery z kovu na přepravu na nákladních vozech a lodích. Pro úsporu času a náročné překládky v přístavech již jako mladý dopravce přišel v roce 1937 na nápad umisťovat nákladní vozy celé včetně nákladů na lodě. Pak jej napadlo nakládat na loď pouze přívěsy, resp. návěsy včetně jejich nákladu. Společně s inženýrem Keithem Tantlingerem potom vyvinul první moderní intermodální kontejner: skříň z vlnitého ocelového plechu o šířce osm stop a délce deset stop. Předáním do průmyslové výroby tak vytvořili první standardizovaný kontejner. Tyto standardy byly převzaty pro kontejnery ve Velké Británii a ve druhé polovině 20. století nahradily dřevěné kontejnery, které se používaly od 30. let 19. století.

Světová ekonomika a potřeba kontejnerů roste

Dnes si dopravu bez kontejnerů již neumíme představit. V 90. letech minulého století potřeba přeprav výrazně stoupla. Počet kontejnerových lodí se zdvojnásobil a s nimi trh s kontejnery. V roce 2005 bylo na celém světě v oběhu zhruba 20 milionů kontejnerů na 200 milionech přepravách. Z toho téměř 75 procent na kontejnerových lodích. Kontejner snížil náklady na dopravu v mezinárodním obchodu se zbožím a urychlil procesy. To přineslo především možnost dovozu a vývozu velkého množství spotřebního zboží, surovin a sypkých produktů. V současnosti se ročně na světových mořích přeplaví zhruba 200 milionů kontejnerů.

Odstavná nástavba zvyšuje efektivitu flotily

Zejména v silniční nákladní dopravě asi neexistuje nikdo, kdo by se bez ní chtěl obejít: odstavná nástavba. Poprvé byla použita v roce 1971. Myšlenkou na pozadí bylo urychlit překládku celých nákladních vozů podobně jako u námořních kontejnerů a zvýšit efektivitu flotily. Zeť zakladatele firmy Dachser, Thomas Simon, vývoj posunul kupředu v 60. letech minulého století. Vynálezem výměnné nástavby se sklopnými nohami tato rodinná firma z Kemptenu trvale změnila silniční nákladní dopravu. Díky jejímu používání lze lépe využít stávající koncese pro jednotlivá vozidla. Základní rozměr v zásadě odpovídá základnímu rozměru ISO kontejneru, obojí lze tedy přepravovat s pomocí stejných nosných vozidel. V současnosti se dokonce používají skříňové nástavby a chladicí skříně se zařízením pro nakládku ve dvou patrech. Ty umožňují ještě optimálněji využít ložnou plochu, aniž by bylo nutné stavět palety na sebe.

Digitalizace a přepravní platformy vyšlapávají cestu do moderní logistiky

Jedním z nejmladších vynálezů a dalším vývojem v logistice je digitalizace a propojení všech aktérů zapojených do přepravy. Přeprava zboží na silnici byla až do 90. let minulého století významně určována osobními kontakty a analogovými obchodními metodami. Zatímco dnes speditéři používají jako pracovní nástroje zejména TMS, ERP systémy a burzy nákladů, dříve byla silniční nákladní doprava velmi závislá na telefonickém kontaktu.

Až ve chvíli, kdy rozšíření internetu umožnilo vzájemné propojení, prosadily se i na tomto velmi fragmentovaném trhu digitální aplikace. Burza nákladů od TIMOCOM byla spuštěna v roce 1997. Existovaly sice již podobné platformy, ty však nepřinášely nabídku s odpovídající přidanou hodnotou. Byly zaměřeny především regionálně. Burza nákladů a volných vozů od TIMOCOM vytvořila nové standardy pro logistické procesy v evropské silniční nákladní dopravě.

Platforma byla dále vyvíjena a rozšířena mimo jiné o rozhraní k TMS a telematickým systémům, jakož i o četné aplikace a služby.

Inovace optimalizují logistické procesy

Jak mechanické, tak i digitální vynálezy udělaly z logistiky to, čím je dnes. Intermodální doprava by bez vynálezu a standardizace kontejneru nebyla možná. Odstavná nástavba zjednodušila překládku v silniční nákladní dopravě. Především se ale zvýšila úroveň digitalizace. Vzhledem k tomu, že mnoho firem má obavy z dalších nákladů a výdajů, nabízí jim nezávislé dopravní platformy možnost digitalizovat své procesy bez velkých investic a podílet se na ekosystému logistiky 4.0. Jedno mají investice uplynulých desetiletí společné: Optimalizují logistické procesy při přepravě zboží, zvyšují efektivitu a snižují náklady.

Chcete-li i Vy digitalizovat Vaše přepravní procesy a zapojit se do evropské sítě tvořené 45.000 zákazníků, můžete jako nový zákazník vyzkoušet Smart Logistics System zdarma. Zaregistrujte se a optimalizujte Vaše logistické procesy.

 

Optimalizujte logistické procesy s TIMOCOM!

 

Mohlo by Vás také zajímat:

IT deficity v logistice – Jak se můžete vyhnout blokádám

Jak se stát vyhledávaným dopravcem?

Digitální správa palet vs. jejich fyzická výměna

Staňte se znalcem v oboru

Nechte si pravidelně zasílat relevantní články, důležité odborné příspěvky a exkluzivní zprávy pro uživatele!


Přihlášení k odběru novinek

Nahoru