Z dopravy 25.06.2025
7

Aktuální výzvy v silniční nákladní dopravě: Přehled (nejen) pro nováčky v oboru

Tipy pro úspěšné působení v dynamickém prostředí

Výzvy v silniční nákladní dopravě - řidička nákladního vozu

Silniční nákladní doprava čelí řadě výzev, které vyžadují strategická řešení a inovace. Od legislativních nároků přes technologické trendy až po tlak na dekarbonizaci – dopravci musí pro navigaci v tomto komplikovaném prostředí ovládnout způsob, jak efektivně plnit požadavky regulací, využít nové technologie, a zároveň udržet provoz nákladově efektivní. Přidává se i nedostatek řidičů, který nutí obor hledat nová řešení, jako jsou autonomní vozidla či zkvalitnění pracovního prostředí. Nečelí však jen ekonomickým a technologickým výzvám, ale i potřebě zajištění bezpečnosti na silnici prostřednictvím kvalitního školení řidičů a adekvátního pojištění.

Navigace legislativních a technologických výzev v nákladní dopravě

„Silniční nákladní doprava představuje takzvanou vázanou živnost. Je vázaná podmínkami daných evropských předpisů pro přístup k trhu a povolání. Pravidla platí v celé Evropské unii,“ vysvětluje Vladimír Kydlíček, expert školícího střediska Sdružení automobilových dopravců ČESMAD BOHEMIA, a dodává, že každý subjekt musí doložit finanční a odbornou způsobilost, splnit podmínky usazení v zemi, kde hodlá provozovat podnikání, a také předložit doklad o bezúhonnosti.

„Firma, která se rozhodne provozovat pouze vnitrostátní dopravu, to má o něco jednodušší. U firmy provozující mezinárodní dopravu je třeba počítat s dalšími povinnostmi souvisejícími s vývojem na trhu práce Evropské unie a v obchodních vztazích. Pokud splní veškeré výše uvedené požadavky, obdrží takzvanou Eurolicenci, tedy povolení provozovat mezinárodní silniční dopravu v EU.“ Vladimír Kydlíček podotýká, že dopravní firma má v praxi mnoho dalších povinností vyplývajících z konkrétních předpisů. Jedná se zejména o technické a sociální předpisy, které dopravce významně limitují.

Aby dopravce obstál na trhu, musí rovněž dostatečně využít kapacity řidičů především v souvislosti s používáním tachografů a dodržováním povinného odpočinku během přeprav. Tomu by měly pomoci nové takzvané chytré tachografy, který se také nazývá Smart Tacho 2. Více o tématu chytrých tachografů zjistíte zde.

Zásadním tématem je tlak na dekarbonizaci dopravy v rámci iniciativ Green Deal. Zákazníci stále častěji požadují udržitelná řešení, nicméně realita je taková, že přechod na ekologičtější technologie, jako jsou elektrické nebo vodíkové kamiony, představuje značné investiční náklady. Zatímco automobilky a výrobci logistických technologií postupně přicházejí s inovativními řešeními, infrastruktura a finanční podpora pro tuto transformaci zatím nejsou dostatečně rozvinuté.

Dopravní firmy čelí i několika dalším výzvám. Mimo jiné se jedná o souhrn technických, sociálních a dopravních předpisů, v rámci kterých je u nás regulace zbytečně větší a přísnější, než by bylo potřeba. Dalším problém představuje infrastruktura z hlediska nedostatku parkovacích míst, řidičů a nejednotného výkladu předpisů - různé požadavky v různých zemích. Významným trendem je i využití umělé inteligence. AI začíná hrát roli v optimalizaci tras, řízení flotil a automatizaci administrativy. Zavedení těchto technologií může zlepšit efektivitu, ale vyžaduje investice do nových systémů a jejich integraci do provozu.

Výzvy v silniční nákladní dopravě - disponent přeprav

Náklady na provoz tvoří většinu celkových výdajů

Založení firmy zabývající se mezinárodní kamionovou dopravou není jednoduchou záležitostí. Proces je finančně náročný, protože náklady spojené s provozem vozidla, jako je pořízení vozidla a platby za řidiče, mýto a naftu, jsou vysoké a tvoří většinu celkových výdajů. Dopravce musí platit předem, zatímco čeká na úhradu od zákazníků, kterou často obdrží až za 30 až 60 dní. Pozitivem je, že případy neplatících zákazníků se nevyskytují tak často, jako tomu bylo v minulosti.

Nákladní vozidlo lze pořídit různými způsoby: leasingem, úvěrem nebo hotově, podle toho, co je pro dopravce výhodnější. Některé firmy zajišťují přepravy pro jediného zákazníka. Přeprava nákladu tam a zpět představuje ideální stav, kterého pravděpodobně touží dosáhnout většina dopravců. Nicméně těch šťastných tolik není. Ve většině případů mají dopravní firmy zajištěné vytížení pouze jedním směrem a zpětné vytížení si musí vyhledat sami. Zásadním řešením pro tyto případy je využití tzv. burzy nákladů, která umožňuje flexibilní vytížení vozidel a eliminaci prázdných jízd.

Významnou nákladovou položkou je, jak již bylo řečeno, mýto a spotřební daň pohonných hmot. Platba mýtného v České republice a v dalších zemích není zaměřena pouze na výběr poplatků za použití zpoplatněných komunikací, ale má i ekologický a enviromentální rozměr. Mýto se dnes platí podle jednotlivých emisních tříd nákladních vozů, přičemž jsou zvýhodněná vozidla s ekologičtějším pohonem. Emisní třída 6 zahrnuje 3 skupiny podle toho, kolik jednotlivá vozidla vyprodukují emisí.

Využití vozidel s elektrickým pohonem pro dálkovou kamionovou dopravu nedává zatím příliš smysl, protože chybí dostatečná nabíjecí infrastruktura. Hranice využitelnosti elektrických nákladních vozů nad 3,5 tuny se pohybuje mezi 300 až 400 kilometry, přičemž běžný kamion se spalovacím motorem má dojezd asi 500 kilometrů bez čerpání přestávky.

Výzvy v silniční nákladní dopravě - řidič nákladního vozu

Nedostatek řidičů vyžaduje hledání nových řešení

Silniční nákladní doprava dnes čelí výraznému nedostatku řidičů. Původně prestižní povolání s nadprůměrnými mzdami a možností cestovat do zahraničí nyní ztrácí na atraktivitě. Zkušení řidiči postupně odcházejí do důchodu a mladší generace nemá o tuto profesi příliš velký zájem kvůli vysoké zátěži, dlouhým hodinám stráveným za volantem, omezeným možnostem odpočinku a velké odpovědnosti. Tyto faktory odrazují potenciální uchazeče, kteří hledají pohodlnější kariérní možnosti.

Některé firmy se snaží situaci zmírnit tím, že usnadňují pracovní podmínky řidičů. Zavádějí moderní vozový park, který zvyšuje komfort jízdy, digitalizují procesy, aby administrativní zátěž byla co nejmenší, a poskytují kvalitní zázemí pro odpočinek řidičů na klíčových trasách. Očekávané zlepšení v oblasti lidských zdrojů může přinést rozvoj autonomních vozidel, který v oboru přinese zásadní změny. Na tento technologický pokrok však bude potřeba si ještě počkat.

Bezpečnost na prvním místě: Význam školení řidičů

V dnešní rychlé době, kdy na silnicích dennodenně čelíme různým výzvám, je důležité dbát na bezpečnost všech účastníků silničního provozu. Vzdělávání řidičů je klíčovým aspektem, který nejenže zvyšuje bezpečnost na silnici, ale také přispívá k efektivnímu a odpovědnému řízení. Všichni jsme součástí provozu, a proto je zásadní, aby řidiči získali kvalitní vzdělání a pravidelná školení, která jim pomohou se zodpovědně chovat za volantem.

Řidiči – profesionálové musí být ze zákona 247 Sb. z roku 2000 proškolováni po pěti letech. Na základě toho je jim obnovován průkaz profesní způsobilosti. V průběhu pěti let musí absolvovat pět školení. Sdružení ČESMAD BOHEMIA, která tato školení provádí, zavedlo v tomto směru takzvanou řidičovu knihovnu. Řidič si může vybrat z několika témat. Může zvolit například defenzivní jízdu, pracovní režim řidiče, používání digitálního tachografu, zdravovědu apod. Školení profesionálním řidičům zpravidla zajišťuje a hradí dopravní firma, tedy zaměstnavatel.

Ondřej Síbek ze Sdružení automobilových dopravců ČESMAD BOHEMIA zdůrazňuje, že „vzdělávání řidičů a budoucích řidičů je velmi důležitou složkou v celé naší společnosti. Adepti pro tuto profesi by měli být dostatečně vzděláváni, aby z nich vyrostli zodpovědní řidiči. Současní řidiči zase proto, aby si uvědomili, jakých chyb se dopouštějí a byli tak příkladem pro všechny ostatní.“ Především jde o rozvoj takzvané defenzivní jízdy, která není snadno definována, ale její podstata spočívá v schopnosti řidiče předvídat a reagovat na potencionální rizika na silnici.

Defenzivní jízda zahrnuje nejen opatrnost a předvídání situací, ale také důkladnou přípravu před jízdou, jako je kontrola vozidla či správné nastavení sedačky a zpětných zrcátek. „Nenaučíte se to hned, je to běh na dlouhou trať. Jedná se o dlouhodobý vývoj zahrnující nabírání řidičských zkušeností a dovedností. Obvykle platí, že čím déle řídíte, tím více se zlepšujete v řidičském umění a dokážete lépe reagovat na různé situace v silničním provozu,“ vysvětluje Ondřej Síbek.

Výzvy v silniční nákladní dopravě - disponentka přeprav

Rizika v nákladní dopravě: Pojištění jako klíčová ochrana

Silniční nákladní doprava, přestože dodržuje zásady defenzivní jízdy, stále představuje různé rizika, která mohou ohrozit bezpečnost přepravy. Proto se velký důraz klade na pojištění, které je ochranným štítem proti potenciálním škodám. Zákonnou podmínkou provozu nákladního vozidla je povinné ručení, jež je upraveno zákonem o pojištění odpovědnosti za škody způsobené provozem vozidla. Toto ručení kryje škody na majetku, zdraví a životním prostředí způsobené dopravní nehodou.

Cena pojistky se liší podle typu vozidla, historie škodních událostí pojistitele a územní platnosti. Klíčovým faktorem je definovaný limit pojistného krytí, který je nutné nastavit na dostatečně vysokou úroveň, aby bylo zajištěno maximální krytí potenciálních škod. Tou nejdůležitější cestou, jak minimalizovat rizika a zajistit bezpečnou a efektivní přepravu, je však prevence škodních událostí.

Vedle povinného ručení je důležité havarijní pojištění a hlavně pojištění odpovědnosti, které poskytuje pojistnou ochranu proti přepravním rizikům. Může se jednat o škody vzniklé při nakládce či vykládce, škody na zboží podléhajícímu rychlé zkáze, či na přepravovaném zboží v důsledku prodlení. Dobrý systém pojištění odpovědnosti poskytuje firmám pojistnou ochranu proti těmto rizikům, což zajišťuje rychlé a efektivní řešení nepříjemných událostí pro všechny zainteresované strany.

Staňte se znalcem v oboru

Nechte si pravidelně zasílat relevantní články, důležité odborné příspěvky a exkluzivní zprávy pro uživatele!


Přihlášení k odběru novinek

Pop-up image - Logistic
Novinky a inspirace přímo ve Vašem mailu!

Přihlaste se k odběru novinek a získejte přehled o trendech a inovacích v logistice a silniční nákladní dopravě, produktových novinkách nebo nadcházejících akcích.

Nahoru