TIMOCOM Dopravní barometr: Dopravní odvětví je navzdory obavám z hospodářské situace a klesajícím ukazatelům stabilní
Poptávka na evropském trhu dopravy stabilní: Pozitivní prognózy v oblasti dopravy navzdory ekonomickým nejistotám v eurozóně.
Tlak na nízké přepravní kapacity je značný. Absolutní počet nabídek přepravy na spotovém trhu ve 2. čtvrtletí vzrostl jak ve srovnání s předchozím rokem, tak i s předchozím čtvrtletím. V následujících letních měsících se očekává pokračující poptávka na evropském přepravním trhu.
Poptávka po přepravě v Evropě: o 23 % více nabídek přepravy než ve stejném čtvrtletí loňského roku
Po mírném březnu následoval výrazný nárůst poptávky po přepravě v dubnu: V celé Evropě bylo o 25 % více nabídek přeprav ve srovnání se stejným měsícem loňského roku, v sezónně silném květnu to bylo o 8 % více než v předchozím roce. Příčinou byly jednak krátké týdny kvůli velikonočním svátkům a četným státním svátkům, jednak nedostatek nabídky nákladních vozidel. Nabídka volných vozů byla ve druhém čtvrtletí o 5 % nižší než v loňském roce. Ale ani červen neztratil na dynamice: Na TIMOCOM Burze nákladů bylo v tomto měsíci zaznamenáno dokonce o 37 % více nabídek přepravy než v předchozím roce ve všech evropských zemích. Za celé čtvrtletí bylo celkem o 23 % více nabídek přeprav než v loňském roce. Poměr nabídek přepravy k nabídkám volných vozů byl ve druhém čtvrtletí průměrně přibližně 80 ku 20.
Německo: nabídek přeprav o 32 % více než v loňském roce
Kontinuálně vysoká poptávka po přepravních službách vedla v Německu ve druhém čtvrtletí k 32% nárůstu přepravních zakázek ve srovnání se stejným čtvrtletím loňského roku. Tento vývoj lze také vnímat jako pozitivní ekonomický signál po celních diskusích a nejistých světových politických podmínkách. Poměr mezi nabídkou přepravy a volnými vozy vzrostl na 88:12, také díky dohnání efektů u exportně zaměřených objednávek, které čekaly na zvýšené clo.
Rakousko: o 35 % více přepravních nabídek
Nabídky přepravy v rámci Rakouska byly ve druhém čtvrtletí o 35 % vyšší než v předchozím roce. V měsících dubnu a červnu došlo k výraznému nárůstu (+47 %, +75 %). Od května byl pozorován výrazný nárůst v přepravním barometru u vnitro-rakouských přeprav. Poměr přepravy k volným vozům vzrostl z vyváženého poměru 50:50 v dubnu až červnu na 65:35.
Ceny na spotovém trhu: Náklady na dopravu v Evropě dále vzrostly
Ceny nabídek přepravy uvedené zadavateli pro standardní přepravy, např. s tautlinerem nebo curtainsiderem, se vzhledem k trvalé poptávce nacházejí na odpovídající vysoké úrovni. Na evropských trasách se pohybovaly v týdenním průměru mezi 1,45 €/km a 1,66 €/km, v rámci Německa mezi 1,68 €/km a 1,92 €/km. Nejvyšší hodnoty byly dosaženy mimo jiné v období velikonočních svátků a v prvním týdnu v květnu. Zde byla vzhledem k svátkům zvýšená poptávka po přepravě rozložena na méně pracovních dní. To se odráží v cenách. Ceny nabídek přepravy v Německu vzrostly v celém období o přibližně 8 % oproti předchozímu roku, na evropských trasách o cca 5 %.
Rozdíl mezi cenami nabídek a cenovými návrhy
Kromě toho je patrné, že průměrné cenové návrhy, tedy protinabídky dopravců, se v Německu více odchylují od nabídkových cen než je evropský průměr: Zatímco rozdíl v 1. čtvrtletí činil v Evropě přibližně 2 centy, cenové návrhy a nabídkové ceny přepravy ve 2. čtvrtletí průměrně činily přibližně 1,61 €/km. V Německu však cenové návrhy v průměru činily přibližně 1,97 €/km a nabídkové ceny přepravy přibližně 1,86 €/km: rozdíl 11 centů. V 1. čtvrtletí to bylo pouze 8 centů rozdíl.
Nabízené ceny přepravy na vnitrorakouských trasách se ve 2. čtvrtletí pohybovaly mezi 1,93 €/km a 2,20 €/km, průměrně cca 2,08 €/km. Pozoruhodné: Cenové návrhy dosáhly průměrně pouze 2,04 €/km a byly o 4 centy nižší. „Celkově vyšší ceny za kilometr jsou vysvětleny kratšími celkovými trasami, kde vedle doby jízdy mají delší dobu nakládky větší podíl než na dlouhých trasách. K tomu se přidává vyšší počet částečných nákladů ve vnitroněmecké a vnitrorakouské dopravě,“ vysvětluje Gunnar Gburek. „Kromě toho mají dodavatelé, kteří svým zákazníkům nabízejí GPS sledování a sledování zásilek live jako dodatečnou službu, dobré šance na dohodnutí vyšších přepravních cen.“
Výhled: Stabilní poptávka po přepravě navzdory obavám z hospodářského vývoje
Očekávání hospodářského vývoje v členských státech Evropské unie podle ukazatele ekonomického sentimentu (ESI) vykazuje pro rok 2025 pouze 11 zemí s pozitivními vyhlídkami. Mezi nimi jsou Polsko, Litva, Španělsko, Bulharsko, Kypr, Chorvatsko, Albánie, Řecko, Malta, Černá Hora a Portugalsko. Ve všech ostatních státech se očekává stagnující nebo dokonce negativní hospodářský vývoj. Německo, Rakousko a Francie se nacházejí ve spodní čtvrtině, dokonce daleko pod průměrem eurozóny. Přesto zůstává poptávka po přepravě vysoká, takže během letních měsíců nelze očekávat uvolnění na evropském přepravním trhu. „I když se podíl přepravy v dopravním barometru obvykle do konce srpna sníží pod 80 %, když začne v září závěrečná sezóna, tato hodnota by měla být opět dosažena,“ předpovídá Gunnar Gburek. „Vývoj bude také záviset na úlevách pro spotřebitele, jejich ochotě ke spotřebě a realizaci investičních záměrů v Evropě – jak v soukromém, tak ve veřejném sektoru.“