skip navigation
Dopravní trh 14.07.2020
4 min.

Chlazené přepravy v Evropě: Masová výroba na vzestupu

Spotřebitelé mají rádi pohodlí. V kuchyni stále častěji sáhnou po průmyslově zpracovaných potravinách z mrazicího boxu

TIMOCOM|Rostoucí poptávka po hluboce zmrazených produktech v Evropě vyžaduje logistická řešení

Na tuto poptávku reagují nejen zaběhlé firmy, ale také inovativní start-upy. Jeden takový se zaměřuje právě na doručování poslední míle pod kontrolovanou teplotou. Sedm dní v týdnu jsou tak doručovány potraviny a čerstvé zboží k zákazníkům po celém Česku a části Slovenska, a to bez ohledu na typ obalu. Firma vloni spustila také službu sdružené přepravy, tedy jakousi sběrnou službu pro chlazené a mražené zboží prodávané online. Tato reakce na rostoucí e-commerce trh s potravinami umožňuje doručování do druhého dne nebo i v den objednání.

Podle německého institutu pro chlazené potraviny se například v Německu spotřebuje více než 46 kilogramů zmrazených potravin na osobu. A toto číslo roste. „Rozhodně nejdůležitějším motivem, díky kterému trh se zmrazenými potravinami roste, je snaha o snadná a přesvědčivá řešení v oblasti výživy s dobrou chutí a vysokou kvalitou“, píše se ve zprávě institutu. Podle informací portálu Statista dosáhl obrat obchodu s hluboce zmrazenými produkty v roce 2018 jen v Německu částky 14,75 miliard euro.

Stejný trend zaznamenává celá Evropa a přetrvávající koronavirová pandemie jej jen posiluje. Když musíte mezi vlastními čtyřmi stěnami zvládnout nejen práci a domácnost, ale například ještě péči o děti, pak rychleji sáhnete po zmrazených pokrmech. Změna konzumního chování ale začala již dlouho před krizí a její příčnou byly především food trendy a touha spotřebitelů po něčem novém.

Průmyslově zpracované nebo čerstvé zboží: poptávka je vysoká, ale rychle se mění

Konzumace zmrazené pizzy, hranolek a hotových pokrmů je známkou změněného chování kupujících. To se neobejde bez dopadů na logistiku, neboť podle odborníků z oboru se struktura zásilek mění. Objednávky u dodavatelů jsou nárazové a méně konstantní, stále častěji se přechází na masovou výrobu na zakázku.

Tento pohled sdílí Natalia Echevarry z oddělení logistiky španělského velkoobchodníka s ovocem a zeleninou Germans Barri: „Poptávka je vysoká, ale nepravidelná. Po dnech s velkou poptávkou následují dny, kdy je poptávka slabá. Důvodem ale není panující koronavirová krize, ale rychle se měnící přání zákazníků," poznamenává v rozhovoru s TIMOCOM. „Myslíme si, že spotřebitelé si stále více cení rozmanitosti. Poptávka po exotických produktech je ale přesto nestabilní, protože se nejedná o základní produkty jako např. brambory. Právě v dobách korony hraje cena určitých produktů velkou roli a poptávka po exotickém ovoci a zelenině trochu poklesla. Ceny za dopravu jsou ale opravdu nízké, neboť je málo dovozů," dodává.

Prognóza: o 20 až 30 procent více chlazených přeprav v Evropě v roce 2020

Aktuální trendy jako superpotraviny nebo veganská strava si žádají mimo jiné vývoj v logistice čerstvých potravin. Aby řasy, goji nebo granátová jablka dostála své pověsti výživových zázraků plných vitamínů, musí být přepravovány v teplotním rozsahu 2-7 °C.

„V celé Evropě sledujeme trvalý nárůst chlazených přeprav“, říká David Moog, produktový manažer u poskytovatele IT služeb TIMOCOM. V prosinci 2019 dosáhl počet nabídek chlazených přeprav v oblasti frigo a thermo v burze nákladů provozované společností TIMOCOM čísla 618.227, což v porovnání se stejným měsícem předchozího roku (375.085) představuje nárůst o více než 60 procent. V uplynulých týdnech rostoucí předzásobení obyvatelstva zejména v oblasti zmrazených produktů „způsobilo explozi poptávky“. Podle analytiků lze v oblasti chlazených přeprav očekávat nárůst o 20 až 30 procent.

Možné řešení: nově definovat dodavatelské řetězce

Mezi poskytovatele služeb, kteří používají TIMOCOM k řízení svých chlazených přeprav, patří také členské podniky německého svazu termologistiky Transfrigoroute Deutschland. Cílem svazu je zachovat středostavovskou strukturu logistiky a trvale zlepšovat výkonnost dopravců. Svaz při naplňování tohoto cíle sází na partnerskou, na dialogu založenou spolupráci všech zúčastněných. Díky tomu se daří zvládat krátkodobé špičky v zakázkách a současně se vyhýbat jízdám naprázdno. Pro rostoucí a zároveň specializovanou oblast chlazených přeprav je to mimořádně náročný úkol.

IT řešení, jako je Smart Logistics System od TIMOCOM s celoevropskou sítí zákazníků, významně přispívají k jeho zvládnutí. Jsou nástrojem k přehodnocení stávajících dodavatelských řetězců, které podléhají jak kolísající poptávce, tak i vnějším vlivům, jako jsou uzavírky, a ve všech oblastech vyžadují vyšší míru flexibility.

 

 

Přihlášení k odběru novinek

Všechna pole označená '*' jsou povinná a musí být vyplněna.

Odesláním své registrace potvrzujete, že souhlasíte s našimi směrnicemi na ochranu údajů.

Přihlášení k odběru novinek:


Vaše osobní údaje (e-mailová adresa, jméno a příjmení) budou pro zasílání informací od TIMOCOM GmbH předány do databáze SC-Networks GmbH (registrační soud: Okresní soud Mnichov, registrační číslo: HRB 14 65 73), Enzianstr. 2 v 82319 Starnberg. SC-Networks GmbH se řídí Spolkovým zákonem o ochraně údajů, jakož i pokyny TIMOCOM GmbH.

Nahoru