skip navigation
21.10.2021

Dopravní barometr od TIMOCOM: Silný nárůst po letním propadu

Třetí čtvrtletí 2021: Objem přeprav v mnoha zemích o 51 procent výše než v minulém roce - lehký pokles v porovnání s druhým čtvrtletím 2021

Objem přeprav nad úrovní předchozího roku

Třetí čtvrtletí 2021 znovu potvrzuje trend růstu v nákladní silniční dopravě. Dopravní barometr od TIMOCOM zaznamenává znovu nárůst nabídek přeprav ve Smart Logistics System. Kumulovaná data ze 46 evropských zemí ukazují výrazný nárůst o 51 procent v porovnání se třetím čtvrtletím roku 2020.

V průběhu roku 2021 je na vysoké úrovni zejména září: S růstem o 60 procent v porovnání se srpnem vykazuje jednoznačně rostoucí trend. „Vývoj lze i u nás částečně připsat začátku obchodu souvisejícího s koncem roku,“, říká Gunnar Gburek.
sdílet na:

Výrazný růst po letním propadu

Třetí čtvrtletí 2021 nadále pokračuje ve vývoji dvou prvních čtvrtletí: Poté, co již první čtvrtletí začalo růstem o 58 procent, podařilo se druhému čtvrtletí s růstem o 251 procent v porovnání se slabým čtvrtletím předchozího roku 2020 překročit dokonce úroveň před pandemií. Třetí čtvrtletí nyní opět vykazuje růst o 51 procent v porovnání s rokem 2020, i když zaznamenalo lehký pokles v porovnání s druhým čtvrtletím roku 2021. Celkově bylo uveřejněno zhruba o 9 procent nabídek přeprav méně, než ve druhém čtvrtletí 2021.

Po poměrně slabém srpnu (pokles o 29 procent v porovnání s červencem 2021) zaznamenalo září znovu zhruba o 54 procent přeprav více a ukončilo tak lehký letní propad.

Třetí čtvrtletí na evropském trhu v měsíčním srovnání

Vývoj uplynulých tří měsíců v číslech: Červenec 2021 vykázal v porovnání se silným červnem lehký pokles o 6 procent. V srpnu ovšem poklesly nabídky přeprav ještě výrazněji - o 29 procent. „Jedná se o sezónní výkyv,“ komentuje Gunnar Gburek, mluvčí firmy TIMOCOM. „V letních měsících již tradičně zaznamenáváme pokles nabídek přeprav. Především srpen patří v Evropě mezi slabší měsíce. Důležitější je i nadále pozitivní vývoj v porovnání s rokem 2020 a nárůst v září, v nějž jsme doufali a který také nastal.“ Podle dopravního barometru se silniční nákladní doprava opět zvedla a zaznamenala nárůst nabídek přeprav o 54 procent v porovnání s předchozím měsícem. V porovnání se zářím 2020 se jedná o nárůst o 33 procent.

Čísla v rámci Německa na evropské úrovni

Čísla z uplynulého čtvrtletí týkající se Německa ukazují podobný průběh jako souhrn všech nabídek přeprav v Evropě. Přepravy ve vnitrozemské dopravě v porovnání s předchozím, tedy druhým čtvrtletím 2021 sice klesly o 18 procent, nárůst oproti roku 2020 je však citelný: O 47 procent více nabídek přeprav než ve stejném období předchozího roku (porovnání 3. čtvrtletí roku 2021 a roku 2020) znamená dokonce více nabídek, než v roce 2019. Při rozdělení na jednotlivé měsíce vidíme tyto změny v porovnání se stejnými měsíci roku 2020: červenec +105 procent, srpen +34 procent, září +24 procenta.

V celkovém srovnání roku 2021 je na vysoké úrovni zejména září. S růstem o 60 procent v porovnání se srpnem vykazuje jednoznačně rostoucí trend. „Vývoj lze i u nás částečně připsat začátku obchodu souvisejícího s koncem roku,“, říká Gunnar Gburek.

Opačný trend na polském vnitřním trhu

V Polsku je obrázek vnitrozemské dopravy ve třetím čtvrtletí zcela opačný. Dopravní barometr sice i zde s 26 procenty zaznamenal růst nabídek přeprav v porovnání se stejným čtvrtletím předchozího roku. Ve třetím čtvrtletí 2021 s 2 procenty však vykázal menší nárůst v porovnání s předchozím druhým čtvrtletím roku 2021. Po enormně silném červenci s nárůstem o 66 procent v porovnání se stejným měsícem předchozího roku následoval srpen s nárůstem počtu přeprav o 19 procent v porovnání s rokem 2020. Září se pohybovalo na přesně stejné úrovni jako v nejhorších dobách pandemie.

Největší změny v porovnání zemí

Nabízené přepravy s původem v Nizozemí a Belgii do ostatní Evropy celkově dále rostou. Konkrétně byly měřeny tyto změny ve třetím čtvrtletí roku 2021 v porovnání se stejným čtvrtletím předchozího roku:

  • NL -> DE: čvc: 276 %/srp: 100 %/září: 110 %
  • BE -> DE: čvc: 388 %/srp: 169 %/září: 121 %

 

Rovněž francouzský vnitřní trh zaznamenal ve třetím čtvrtletí 2021 oproti roku 2020 výrazný nárůst: V červenci to bylo 32 procent, v srpnu 20 procent a v září 28 procent.

Naproti tomu byl u přeprav z Maďarska s místy určení Německo a Rumunsko zaznamenán ve třetím čtvrtletí 2021 v porovnání se stejným obdobím předchozího roku silný pokles. To samé platí pro nabídky přeprav z Rakouska s místem určení Slovinsko. Konkrétní poklesy:

  • HU -> DE: čvc: 0 %/srp: +10 %/září: -33 %
  • HU -> RO: čvc: -21 %/srp: -7 %/září: -38 %
  • AT -> SI: čvc: -16 %/srp: -18 %/září: -22 %

Nedostatek řidičů v Evropě

Podle údajů nejrůznějších oborových svazů v Evropě dramaticky roste nedostatek řidičů. Nedávno ovládl novinové titulky vývoj ve Spojeném království, kde chybí více než 100.000 řidičů. Spolkový svaz pro nákladní dopravu, logistiku a likvidaci odpadů (BGL) poukazuje na skutečnost, že rovněž v Německu chybí až 80.000 řidičů nákladních vozidel a toto číslo každým rokem roste. Podobná situace je i v sousedních zemích, například v Polsku. Podle údajů svazů dopravních firem chybí v Polsku v současnosti více než 100.000 profesních řidičů. „V celé Evropě sledujeme výrazný pokles přepravních kapacit, to znamená především méně nabídek volných vozů. S ohledem na tento vývoj lze očekávat i zvýšení cen za přepravu“, říká Gunnar Gburek.

S pomocí dopravního barometru analyzuje FreightTech společnost TIMOCOM od roku 2009 vývoj nabídky a poptávky přeprav v burze nákladů, která je součástí Smart Logistics System, ve 46 evropských zemích. Více než 135.000 uživatelů generuje denně až 800.000 mezinárodních nabídek přeprav a volných vozů. Systém pomáhá více než 45.000 zákazníků TIMOCOM dosáhnout svých logistických cílů rychleji, bezpečněji a jednodušeji.

Nahoru