Chlazené a mražené zboží v pohybu: Přepravy s kontrolovanou teplotou
Každý stupeň může rozhodnout o kvalitě i bezpečnosti
Přepravu zboží s kontrolovanou teplotou si můžeme vysvětlit jako přepravu produktů, které musí být během celého přepravního řetězce uchovávány v určité teplotě, aby se nezkazily nebo neztratily kvalitu. Tyto přepravy se řídí českými i mezinárodními předpisy.
Jaké zákony a normy určují podmínky přepravy chlazeného zboží
Firmy zajišťující přepravy s kontrolovanou teplotou uvádějí, že je nutné dodržovat zákon č. 110/1997 o potravinách a tabákových výrobcích, zákon č. 166/1999 o veterinární péči, vyhlášku č. 366/2005 o požadavcích vztahujících se na některé zmrazené potraviny. Dále tuto oblast upravují i nařízení Evropské unie, zejména nařízení 853/2004, které stanovuje zvláštní hygienická pravidla pro potraviny živočišného původu, a nařízení Komise (ES) č. 37/2005 o sledování teplot v přepravních prostředcích, úložných a skladovacích prostorech pro hluboce zmrazené potraviny určené k lidské spotřebě.
Tyto předpisy upravují u různých druhů potravin maximální teploty a limity, které je nutné dodržovat. Dále dopravci poukazují na požadavky HACCP definující hygienické podmínky a teplotní limity pro skladování i způsob sledování zboží v řetězci.
Kontrolovanou teplotu nevyžadují jen potraviny
Přepravu s kontrolovanou teplotou vyžadují určité komodity produktů. Například se jedná o většinu potravin, které je nutné uchovávat a pochopitelně i přepravovat v chladicím (0 - 6°C) nebo mrazícím (-20°C a výše) režimu. Další významnou komoditu představují léky přepravované v teplotních režimech 2 - 8°C a 15 – 25°C. Kontrolovanou teplotu vyžadují i některé nebezpečné látky – v těchto případech je požadováno dodržení teploty okolo 15°C.
Pro přepravu produktů s kontrolovanou teplotou se používají chladírenské nebo mrazírenské skříňové nástavby, v případě dodávkových vozidel chladírenské nebo mrazírenské vestavby, s integrovanými chladícími, mrazícími nebo klimatizačními jednotkami. V některých případech se může jednat o jednotky umožňující v rámci jedné vestavby kontrolovat dvě nebo i tři teploty (takzvané multiteplotní jednotky ve vícekomorových nástavbách). Přeprava s kontrolovanou teplotou může být u specifického nákladu doplněna o přídavné topné systémy s různým výkonem pro ochranu nákladu v chladném období. Chladící a mrazící jednotky mohou být instalovány do všech typů nákladních vozů - od malých dodávek až po kamiony 33palet.
Předchlazení nákladního prostoru je klíčové pro zachování teplotního řetězce
Chladící a mrazící jednotky jsou dimenzovány způsobem umožňujícím udržovat odpovídající teplotu zboží v nástavbách. Před zahájením přepravy musí být nákladní prostor ve vozidle předchlazený a nakládané zboží musí být nachlazeno na předepsanou teplotu. Jednotky ve vozidlech pak udržují teplotu během jízdy.
„Fungování menších jednotek je zpravidla zajišťováno pohonem od motoru vozidla, větší jednotky, které jsou na velkých vozidlech a návěsech, mají vlastní dieselový motor, takže jsou nezávislé na vozidle. Všechny jednotky je možné vybavit elektropohonem (takzvaný Stand-by modul). Tento systém umožňuje připojit chladící či mrazící jednotku do elektrické sítě. Stand-by modul se používá zejména k předchlazování nákladního prostoru před nakládkou nebo k chlazení, pokud je naložené vozidlo po nějakou dobu odstavené,“ vysvětluje Pavel Bína.
Když data hlídají chlad: jak se teplota sleduje v reálném čase
Firmy musí být schopny zpětně doložit, že při přepravě nebyl porušen teplotní řetězec, to znamená tepelné podmínky, při kterých musí být zboží nepřetržitě uchováváno. Každá chladící jednotka má proto ovládání v kabině řidiče umožňující on-line nastavit a sledovat teploty v nákladním prostoru.
Kromě toho může firma BS - Transportní chlazení vybavit vozidlo zvláštním zařízením, takzvaným zapisovačem teplot, zcela nezávislým na chladící jednotce. Sleduje on-line teplotu a ukládá ji do interní paměti. Rovněž se používají zařízení s vlastní tiskárnou nebo mohou být data přenášena systémem GPS na dispečink přepravních společností nebo odběratelů zboží. Dispečer pak může on-line u každého vozidla kontrolovat teploty v přepravním prostoru, polohu vozidla a více dalších parametrů.
Vykládka bývá složitější než nakládka
S problematikou přeprav chlazeného a mraženého zboží pochopitelně souvisí nakládka a vykládka vozů na rampách. Nakládka zpravidla probíhá na klimatizovaných rampách a v co nejkratší době. Zboží nesmí být vystaveno nežádoucímu vlivu vyšší teploty. Vykládka bývá poněkud složitější, protože prodejny často nemají k dispozici rampu. Proto je velmi důležitá rychlost vykládky a správné návyky řidiče, jako například používání plastových lamel bránících výměně vzduchu, maximální zamezení zbytečnému otvírání dveří a podobně.
Léky na cestě: logistika, kde rozhoduje každý stupeň i minuta
Jak jsme již uvedli, speciální přístup vyžaduje například distribuce farmaceutických přípravků, u nichž je nutné zohlednit nejen přepravu v teplotním režimu a respektovat expirační dobu výrobků, ale také pružně reagovat na požadavky lékáren. Veškeré logistické procesy proto musí být přesně nastaveny. Každá objednávka z lékárny bývá už ve skladu rozdělena podle příslušných oblastí. Nejpočetnější sortiment zboží (Ambient) je skladován v teplotním režimu +15 až +25°C, další část zboží se skladuje v režimu +2 až +8°C. Tyto teplotní režimy je nutné dodržovat i během přepravy. Zákazníkům se zboží dodává ve dvou režimech: ambientním a chlazeném.
Velké objemy zboží se zpravidla přepravují dvoukomorovými nákladními vozidly se dvěma výše uvedenými teplotními režimy. Má to své výhody, protože na trasách nahradí dvě vozidla jeden vůz se zabudovanou přepážkou. Ve vozidlech jsou zabudovaná čidla měřící teplotu v nákladním prostoru v průběhu celé přepravy. Vozidla mohou být vybavena rovněž tiskárnami, což umožňuje tisknout papírové výpisy s historií teplot. Tato data bývají k dispozici rovněž v elektronické podobě.
Pasivní boxy nahradila klimatizace
Do lékáren je zboží rozváženo dodávkovými vozidly. Dříve bylo zboží přepravováno v pasivních boxech. V současnosti distributoři využívají klimatizovaná vozidla a speciální autolednice, jejichž kapacita bývá postačující pro zásobování všech lékáren v rámci jedné naplánované trasy. Přepravy většího množství zboží mohou zajišťovat vozidla s aktivní teplotou +2 až +8°C v celém nákladním prostoru.
Ambientní zboží nemění teplotu ani během nakládky a vykládky vozidla. Umožňují to žaluzie ve vozidle, které dokážou udržet požadovanou teplotu v nákladním prostoru. Chlazené zboží má při nakládce prioritu a je co nejdříve nakládáno do nachlazeného prostoru. Poté dojde k uzavření přepážky oddělující chlazený prostor od ambientního. U rozvážkových vozů je zboží ihned vkládáno do lednic. Odborníci upozorňují, že zboží rozhodně nesmí ležet delší dobu mimo sklad nebo vozidlo. Nakládka ani vykládka by pak neměla trvat déle než deset minut.
Přeprava vybraných produktů podle teploty:
| Chlazené potraviny | 0 - 6°C |
| Mražené potraviny | -20°C a výše |
| Květiny | 2 - 15°C |
| Léky I | 2 - 8°C |
| Léky II | 15 - 25°C |
| Měřící technika | cca 15°C |
| Zvířata | cca 18°C |
| Nebezpečné látky | cca 15°C |
| Umělecká díla | cca 15°C |
Pozn.
Přestože společnost TIMOCOM věnovala přípravě tohoto článku potřebnou péči, nenese žádnou odpovědnost za případné nepřesnosti nebo chyby v informacích obsažených v článku. Zejména za škody jakéhokoli druhu, které jsou přímým nebo nepřímým důsledkem jednání a/nebo rozhodnutí učiněných na základě informací v tomto článku.