TIMOCOM 30.06.2025
7

TIMOCOM XChange: Spojujeme experty a posouváme logistiku

TIMOCOM XChange proběhl v květnu v Praze

První TIMOCOM XChange pro české & slovenské zákazníky a uživatele Road Freight Marketplace proběhl na konci května v Praze. Úspěšně se podařilo uvést tento formát v našich zemích, propojit experty v oboru a poskytnout exkluzivní a užitečné informace všem účastníkům akce. V rámci prezentací měli posluchači příležitost ponořit se do různorodých témat, která reflektují aktuální výzvy a příležitosti v oblasti dopravy a logistiky, od exkluzivního pohledu na aktuální i budoucí nové funkce platformy, přes možnosti rychlého financování prostřednictvím factoringu, po bezpečnost a prevenci především v souvislosti s podvody v dopravě a fantomovými přepravci.

Spolehlivý partner pro logistiku již více než 27 let

Úvod akce patřil informacím o historii působení a aktuálním vývoji společnosti TIMOCOM v Česku a na Slovensku a seznámení s novými funkcemi, které pomáhají zvýšit efektivitu uživatelů. „TIMOCOM je německá technologická společnost, která se od roku 1997 specializuje na vývoj digitálních řešení pro logistiku. A naše zkušenosti jsme dali do produktu Road Freight Marketplace,“ uvedl Marek Kocourek, Team Leader Customer Service CZ&SK.

Radovan Tišer, Team Leader Sales CZ&SK, pak poskytl vhled do vývoje počtu zákazníků a nabídek v platformě. „Společnost TIMOCOM má v současnosti na 56 000 zákazníků po celé Evropě. V České republice a na Slovensku se jejich počet od roku 2019 do letošního prvního čtvrtletí zvýšil o více než 100 procent. Velký nárůst byl v letech 2022 až 2023, kdy vzrostl zájem o spotové představy. Co se týče vnitrostátních přepravy, v obou zemích je procentuální růst prakticky vyvážený,“ uvedl a dodal, že v burze nákladů se denně objeví až jeden milion nabídek přeprav a volných vozů.

Nové funkce v Marketplace přispívají k vyšší efektivitě

TIMOCOM AI přináší revoluci do procesu tvorby nabídek přeprav, který dříve zabral průměrně přes dvě minuty, případně až deset minut při složitějších případech. Díky této inovaci může celý proces trvat pár sekund, kdy TIMOCOM AI na jedno kliknutí automaticky vytvoří nabídku přepravy z různých formátů, jako jsou volný text, PDF, excelové tabulky nebo fotografie. Navíc pracuje se všemi evropskými jazyky.

Komunikační nástroj Messenger umožňuje výrazné zjednodušení komunikace pro obchodní partnery bez nutnosti opouštět platformu, což zvyšuje i jejich bezpečnost. Marek Kocourek zdůraznil, že v něm „nemůže komunikovat nikdo, kdo není ověřeným uživatelem Road Freight Marketplace.“ Funkce zároveň uchovává historii komunikací, umožňuje sdílení dokumentů v evropských jazycích a lze pro ní nastavit notifikace.

Nejnovější funkce Transakce umožňuje obchodním partnerům v Marketplace bezpečné a jednoduché přiřazování a přijímání přeprav. Zadavatel i dopravce tak mohou těžit z efektivnější správy přepravních zakázek a vytváří základ pro dlouhodobou spolupráci s nejspolehlivějšími partnery.

"Obrovskou výhodou je, že na základě Transakcí jsou možná vzájemná hodnocení, podpořená skutečně doložitelnou spoluprací. Skutečně transparentní možnost možnost vyniknout nad konkurencí," doplnil Marek Kocourek.

TIMOCOM XChange - účastníci sledují živou ukázku Marketplace

Ochrana před opožděnými platbami: Malcom Finance nabízí řešení

Další blok patřil prvnímu z partnerů akce, finančně technologické společnosti Malcom Finance a jejímu CEO Jaroslavu Tonovi. Ten poskytl účastníkům rady, jak se během současného zhoršování platební disciplíny ochránit před opožděnými platbami a neplatiči, snížit podnikatelská rizika a zajistit bezpečné financování růstu logistické firmy. Malcom Finance, která je na trhu sedm let a obsluhuje přibližně 3,5 tisíce klientů, se specializuje na factoring. Díky tomu disponuje rozsáhlými daty o platebních zvyklostech evropských zákazníků, což jí umožňuje poskytovat přepravcům zpětnou vazbu.

Fantomoví přepravci: Odhalení a prevence

Hned tři řečníci se věnovali tématu fantomových přepravců, jako první vystoupil Daniel Priban, Director Representative Office TIMOCOM CZ&SK, který se na tuto problematiku dlouhodobě zaměřuje a je i předsedou pracovní skupiny Podvody v dopravě při Svazu spedice a logistiky ČR.

„Fantomoví dopravci a spedice představují jeden z nejčastějších podvodů (až 84 procent). Pachateli bývají většinou malé skupiny z východu Evropy, které obor dopravy a přepravy dobře znají a lze je těžko dohledat. Přitom prevence není nikterak náročná a nákladná. Více než 90 procentům případů by se dalo zabránit. Nestačí mít jen dobrého speditéra, ale je třeba mít i zavedené kontrolní procesy a proškolené zaměstnance,“ uvedl Daniel Priban.

Jak TIMOCOM předchází podvodným aktivitám? Především provádí důkladné ověření každého nového zákazníka, což zahrnuje kontrolu jeho finanční způsobilosti a skutečné identity. Tyto informace jsou následně uzamčeny do uzavřeného profilu, který není možné ze strany klienta upravovat. Jakákoliv změna je ze strany TIMOCOM znovu ověřena a v případě potřeby opravena. Zároveň společnost disponuje technologií, která detekuje podezřelé chování. Také zmíněné nové funkce Messenger a Transakce dle Daniela Pribana zvýší úroveň bezpečnosti.

Perspektiva pojišťoven na rizika spojená s fantomovými přepravci

Dorota Waclawiková z pojišťovací společnosti SATUM Czech k problematice dodává, že když firma změní majitele, měla by být považována za novou entitu a vyžadovat nové ověření. „Fantomoví přepravci si najímají nicnetušící dopravní firmy a obětí se stávají příkazci i dopravci. Nejčastěji dojde ke změně registrační značky těsně před nakládkou, často se provádí i neutralizace dokladů. Ta z právního hlediska ale neexistuje a pokud na ni dopravce přistoupí, odesílatel bude nárokovat případnou škodu.“

Prevence je klíčová, včetně zákazů přeprodeje dalším dopravcům, ověřování registračních značek (zvláště když se používají značky od osobních vozidel), kontrola technických průkazů a dokumentů při nakládání. Vhodné je také zajištění výpisu z obchodních rejstříků, ověřování platnosti pojištění a komunikace pouze s kontakty uvedené v burze nákladů.

SATUM poskytuje klientům pojištění pro smluvní dopravce a zasilatele. „V posledních letech i české pojišťovny umí již toto riziko pojistit, ale dbají víc na to, jak mají firmy nastavené interní procesy a jak prověřují své partnery. U rozhodování dopravce by neměla hrát roli cena pojištění, protože podmínky se značně liší – je třeba vědět, co firma vozí, pro koho vozí a čím,“ uvedla Dorota Waclawiková.

TIMOCOM XChange - diváci sledují průběh prezentace

Jak české soudy nahlíží na případy podvodů v dopravě

Alice Kubová Bártková z právní společnosti Rödl & Partner se věnovala tématu české soudní praxe v oblasti falešných dopravců a odpovědnosti přepravců a zasílatelů. Zdůraznila význam kvalitního pojištění a nutnost sladění pracovně-právních procesů s pojistnou smlouvou.

„Kvalitní pojištění je kruciální. A je třeba nastavit pracovně-právní procesy tak, aby odpovídaly pojistné smlouvě. Základem je pojištění, procesy, školení a kontrola dodržování pravidel. A je také třeba zaměstnancům dodržování těchto pravidel umožnit. Pokud máte srovnatelné pojistné produkty ze zahraničí a z Čech, volte raději českou pojišťovnu, pak se budete soudit podle českého práva v češtině,“ informovala paní Bártková.

Dále se zaměřila na rozdíly v odpovědnosti dopravce dle mezinárodní Úmluvy CMR a její implementaci v české vnitrostátní dopravě. Zmiňuje, že v případech falešných subjektů české soudy často dospívají k závěru, že dopravce jednal úmyslně, a tak nelze uplatnit žádné omluvné důvody.

Panelová diskuze odhalila aktuální výzvy

Panelová diskuze, která proběhla v odpoledních hodinách, se věnovala aktuálním výzvám a možnému vývoji v nadcházejících letech a zúčastnili se jí Radovan Tišer a Jozef Lettrich z TIMOCOM, CEO Malcom Finance Jaroslav Ton a Alice Kubová Bártková z Rödl & Partner. Diskuze se zaměřila na důležitost inkasních služeb, školení a dodržování procesů v oblasti dopravy. Jozef Lettrich, Team Leader Debt Collection CZ&SK, informoval o rostoucí úspěšnosti vymáhání pohledávek. Alice Kubová Bártková upozornila na nutnost důsledného školení pracovníků pro efektivní dodržování pravidel, protože porušení těchto postupů často vede ke komplikacím při právním řešení. Jaroslav Ton zdůraznil význam správné dokumentace pro úspěšnou vymahatelnost pohledávek. Téma diskuze zahrnovalo také potenciální rizika při prodeji firmy podvodníkům, což může vést k problémům při vymáhání vzniklé škody.

TIMOCOM XChange - panelová diskuze

Odhalení inovativní budoucnosti Road Freight Marketplace

Akce končila inspirativním vystoupením Philippa Schmidta, Strategic Product Managera ze společnosti TIMOCOM, který nastínil vizi budoucnosti platformy Road Freight Marketplace. Účastníkům ukázal řešení, která jsou již v současné době vyvíjena, a která reflektují nejnovější technologické trendy. Zároveň se jedná o inovace, které poskytnou vyšší efektivitu a bezpečnost pro všechny zúčastněné strany.

 

Zažijte TIMOCOM XChange na letošním SpeedCHAIN!

Květnovou akcí nekončíme a přinášíme celou sekci s názvem TIMOCOM XChange: Budoucnost silniční přepravy JEDNODUŠE, CHYTŘE, BEZPEČNĚ na letošní logistickou konferenci SpeedCHAIN, která se koná 30. 9. 2025 v Kongresovém centru Praha. Navštivte nás a získejte exkluzivní znalosti a praktické nástroje pro optimalizaci procesů a bezpečnost vašeho podnikání.

TIMOCOM XChange - maskot MO

TIMOCOM XChange - lahodné občerstvení

Staňte se znalcem v oboru

Nechte si pravidelně zasílat relevantní články, důležité odborné příspěvky a exkluzivní zprávy pro uživatele!


Přihlášení k odběru novinek

Pop-up image - Logistic
Novinky a inspirace přímo ve Vašem mailu!

Přihlaste se k odběru novinek a získejte přehled o trendech a inovacích v logistice a silniční nákladní dopravě, produktových novinkách nebo nadcházejících akcích.

Nahoru