Velký posun na evropském přepravním trhu ve třetím kvartále 2025
Poptávka po přepravě roste o 25 %, zatímco nabídka volných vozů se přesouvá do tří východoevropských hubů
Evropský spotový trh vykazuje ve třetím čtvrtletí roku 2025 pozoruhodný vývoj: Zatímco poptávka po přepravě roste, nabídka přepravní kapacity stagnuje a ceny rostou pouze mírně. Důvodem je, že nárůst poptávky vychází především z ekonomického oživení v západní Evropě, zatímco dostupný objem nákladních vozidel se stále více přesouvá směrem na východní Evropu.
Obsah této čtvrtletní zprávy:
- Nabídky přeprav
- Nabídky volných vozů
- Ceny přeprav
- Německý spotový trh
- Rakouský spotový trh
Výhled na 4. čtvrtletí 2025
Západní Evropa pohání poptávku po přepravě
Počet nabídek přeprav se ve třetím čtvrtletí 2025 dále zvýšil a ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku vzrostl o 25 %. „Za tím stojí dva hlavní faktory: V hlavních jihozápadoevropských trzích došlo k ekonomickému oživení, zejména ve Francii, Španělsku a Itálii. Tyto země nabídly ve třetím čtvrtletí 2025 na spotovém trhu výrazně více zásilek než před rokem,“ říká Gunnar Gburek, Head of Business Affairs v TIMOCOM. „Současně vidíme silné růstové trhy ve východní Evropě, především v Polsku, které způsobují rozhodující přesun kapacit.“
Nabídky přeprav - 3. čtvrtletí 2025 vs. 3. čtvrtletí 2024
Poptávka po přepravě roste v celé Evropě o +24,8 %
Top 5 trhů poskytovatelů přeprav: Německo, Francie, Polsko, Itálie, Nizozemsko
Západní Evropa jako hnací motor růstu: 31,5 %
Polsko: +31 % cenových nabídek po ztrojnásobení v předchozím roce
Ve východní Evropě se formují tři kapacitní huby
Nabídka nákladového prostoru pro kamiony v evropské silniční přepravě zboží zůstala ve 3. čtvrtletí na úrovni předchozího roku. „Číslo -3 % vůbec nevypovídá o dramatickém vývoji, který se za tím skrývá,“ vysvětluje Gunnar Gburek. „V jednotlivých trzích došlo k masivním poklesům kapacit, které byly vyrovnány jinými trhy. Pozorujeme jasný posun směrem k jednotlivým kapacitním centrům.“
S dalším růstovým skokem o 35 % se firmy se sídlem v Litvě v 3. čtvrtletí 2025 dostaly na čelo tří největších trhů s volnými vozy. Litva je tak nejen největším, ale také nejstabilnějším poskytovatelem volných vozů na evropském spotovém trhu. Druhý největší trh poskytovatelů tvořily polské společnosti, ačkoli jejich nabídka volných vozů v poslední době klesla, následovaly firmy z Rumunska, jejichž nabídky volných vozů v TIMOCOM Burze nákladů ve 3. čtvrtletí vzrostly o 27 %.
Gburek: „U polských a rumunských společností pozorujeme již dva roky velký pohyb. Počet nabídek volných vozů je velmi vysoký, ale na evropském trhu nejsou již trvale k dispozici v plné míře. Příčinou je pravděpodobně to, že ekonomika obou zemí roste nebo se zotavuje, což vidíme na rostoucích nabídkách přeprav v obou zemích. Pro dopravní společnosti to znamená, že mohou své vlastní nákladní vozy a především své řidiče využívat stejně dobře v blízkém okolí a nemusí je posílat až do západní Evropy, aby vydělali peníze.“
Nabídky volných vozů - 3. čtvrtletí 2025 vs. 3. čtvrtletí 2024
Top 5 trhů poskytovatelů nákladového prostoru: Litva, Polsko, Rumunsko, Maďarsko, Rakousko
Velcí poskytovatelé ze střední a východní Evropy s proměnlivým vývojem: Polsko: +24 % (2023-2024) a -21 % (2024-2025); Rumunsko: -47 % a +27 %
Západoevropské společnosti nabízejí méně volných vozů: Nizozemsko -20 %, Rakousko -19 %, Německo -15 %
Balkán ztrácí kapacity ve prospěch Rumunska: Bulharsko -21 %, Slovinsko -24 %, Chorvatsko -5 %, Srbsko +3 %
Ceny přepravy rostou navzdory vysoké poptávce jen pozvolna
Ceny za přepravu na evropském spotovém trhu kontinuálně rostly během posledních dvou let. Ve 3. čtvrtletí roku 2025 se průměrné týdenní nabídkové ceny zadavatelů pohybovaly mezi 1,43 € a 1,67 € za kilometr. Ve stejném období se nabídkové ceny dodavatelů pohybovaly mezi 1,49 € a 1,68 €. Nabídkové ceny dopravců a poskytovatelů přepravních služeb v Evropě se tak naposledy nacházely neobvykle blízko u sebe.
„Vývoj cen je celkově mírnější, než by naznačovala situace na trhu,“ říká Gunnar Gburek. „Hlavním důvodem je, že omezení kapacit západoevropských společností je kompenzováno východoevropskými konkurenty. A s ohledem na trh spotových přeprav lze říci, že obrovský cenový tlak na trh přeprav vede k strategickému přesměrování mnoha spedicí. To zahrnuje jak specializaci, tak zaměření na hodnotnější segmenty na západě a na ekonomicky atraktivní trhy na východě.“
Přepravní trasy mezi Německem a západní Evropou posilují
Německý trh zaznamenal ve třetím čtvrtletí výrazný nárůst přeprav o 31 % ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku. Pozoruhodné je, že podíl vnitrostátní přepravy v posledních letech neustále klesá a ve třetím čtvrtletí 2025 poprvé tvoří méně než polovinu všech německých poptávek po přepravě. Navíc pokračuje pokles kapacit. Ve 3. čtvrtletí německé společnosti opět nabídly o 15 % méně volných vozů než ve stejném období předchozího roku.
Nejrychleji rostoucí relace odrážejí evropské trendy: Přepravní trasy mezi Německem a západními sousedními zeměmi Francií, Belgií a Nizozemskem získaly na významu v obou směrech. Navíc Španělsko překvapilo jako silný odběratel německých zásilek a Polsko jako stále významnější země původu zásilek.
Ceny za přepravu v rámci Německa v posledních měsících mírně vzrostly, přestože cenové představy dopravců byly stále vyšší než u zadavatelů. Konkrétně se nabídkové ceny zadavatelů v třetím čtvrtletí pohybovaly mezi 1,56 € a 1,90 € za kilometr, zatímco dopravci nabízeli ceny mezi 1,69 € a 2,06 € za kilometr.
Německo - 3. čtvrtletí 2025 vs. 3. čtvrtletí 2024
Cenové nabídky vzrostly o 31 %
Nabídka přepravních kapacit klesla o 15 %
Vyrovnané vnitrostátní přepravy a mezinárodní trasy
Ceny vzrostly v průměru o 0,10 € za km.
Rakousko je důležitým tranzitním trhem pro evropskou přepravu
Rakouský spotový trh vykazuje výraznou nerovnováhu mezi poptávkou a nabídkou. Nabídka volných vozů rakouských společností opět klesla ve 3. čtvrtletí. S poklesem o 19 % byl sice pokles menší než v předchozím roce, ale upevnil nastoupený trend. Současně nabízely rakouské společnosti na spotovém trhu ve 3. čtvrtletí o 23 % více nákladů než ve stejném čtvrtletí předchozího roku. Většina nákladů byla určena pro mezinárodní trasy, pouze 12 % mělo místo nakládky a vykládky v Rakousku. „Tento vzorec je typický pro rakouský trh, který funguje jako logistický uzel mezi západem a východem, stejně jako mezi severem a jihem,“ říká Gunnar Gburek. „Silný pokles volných vozů z Rakouska, jehož společnosti stále patří mezi přední poskytovatele flotil, bude pravděpodobně kompenzován dopravci z jiných zemí, především z východní Evropy.“
Rakousko - 3. čtvrtletí 2025 vs. 3. čtvrtletí 2024
Cenové nabídky vzrostly o 23 %
Nabídka volných vozů klesala kontinuálně o 19 %
Mezinárodní trasy dominují s podílem 88 %
Top-relace se sousedními zeměmi Německo, Itálie, Maďarsko, Česko, Slovinsko
Výhled: Oživení spotřeby zvyšuje tlak na trh přeprav
Ve 4. čtvrtletí zůstává tlak na kapacity na spotovém trhu vysoký, zejména pokud státní a soukromá spotřeba, jak se předpokládá, poroste. „Pokud poptávka během letních měsíců výrazně neklesne, v podzimních dnech a před Vánocemi se to jistě nezmění. Dopravci mohou do 4. čtvrtletí na spotovém trhu vstupovat s optimismem, zatímco zadavatelé musí počítat s vyššími cenami,“ říká Gunnar Gburek. „Přestože je situace s objednávkami dobrá a ceny přepravy rostou, na trh se téměř nedostanou nové kapacity. Nejistota ohledně stabilního oživení je stále příliš velká na to, aby se investovalo do vozidel a personálu.“