08.05.2012

Počátek evropské burzy nákladů a volných vozů

Před 15 lety vznikl TimoCom

(3)

Düsseldorf 2012-05-08 – Spedice někde v Düsseldorfu. Světla v kanceláři svítí ještě dlouho po konci pracovní doby. Je pozdě, přesto se nikomu ze čtyř přítomných nechce domů. Dlouhé měsíce pracovali po večerech, dnes mají hotovo. Po zapnutí počítače se na obrazovce rozsvítí zelená kontrolka – všechny systémy běží bezchybně. Burza nákladů TC Truck&Cargo® od TimoCom právě úspěšně zahájila svůj provoz. Ve stejný den roku 1997 jsou do ní vloženy první nabídky.

O 15 let a čtvrt miliardy nabídek nákladů a volných vozů později zapíná Jens Thiermann, jeden ze zakladatelů TimoCom, počítač ve své kanceláři. Pět kontrolek svítí zeleně. „To mi zůstalo z dob našich začátků a musím přiznat, že se několikrát denně podívám, jestli je vše v pořádku. Nedá mi to, ačkoliv naše systémy běží velmi stabilně,“ říká Thiermann s úsměvem. Začátky TimoCom však byly mnohem bouřlivější.

V dubnu 1997, tedy pár měsíců před startem burzy nákladů a volných vozů, vedli jednatelé společné spedice Jens Thiermann a Jürgen Moorbrink rozhovor, který měl změnit jejich životy. Byl to náročný den. Takový, jaký zná asi většina speditérů. Kromě komunikace s řidiči a jednání se zákazníky o cenách měli na programu také schůzky se zástupci dvou burz nákladů. Ta, kterou využívali dosud, nebyla dostatečně výkonná – za týden v ní našli pouze deset vhodných nabídek! Po jednáních s provozovateli burz nákladů bylo jasno – žádná z nich nesplňovala nároky Thiermanna a Moorbrinka. „Na co jsou nám vlastně burzy nákladů, které nenabízí to, co chceme? Vždyť ani žádnou cizí burzu nepotřebujeme,“ říkal si Thiermann. Večer zavolal Guntherovi Matzaitisovi, počítačovému poradci spedice, a vyprávěl mu o svém nápadu vytvořit vlastní burzu nákladů a volných vozů.

Práce začíná
Následující týdny byly vyčerpávající. Přes den běžely dál obvyklé obchody. Po pracovní době a o víkendech programovali Gunther Matzaitis a Oliver Schubert aplikaci a Thiermann připravoval její provozní a ekonomickou stránku. Ale i po spuštění TC Truck&Cargo® zůstal čas nedostatkovým zbožím. „Naše rodiny si nás zejména v první fázi opravdu příliš neužily,“ přiznává Thiermann, „ale vždy nás podporovaly. Postavili jsme TC Truck&Cargo® na nohy a museli jsme toto dítko pochopitelně naučit také chodit.“ A to šlo nad očekávání rychle. Vypadalo to, jakoby doprava čekala pouze na tuto novou burzu nákladů. Cíle, které si společníci TimoCom stanovili, byly dosaženy dříve, než měli v plánu. To zvýšilo jejich motivaci a po krátké době tak vznikly plány na další produkty TimoCom.

Trvalý vzestup
Jens Thiermann a Gunther Matzaitis důsledně posouvali vývoj TimoCom dopředu. V roce 2004, resp. 2007 přibyly další moduly – plánovač tras TC eMap® a adresář dopravních kontaktů TC Profile®, které TimoCom integroval do stávající burzy nákladů a volných vozů. K 10. výročí měl TimoCom 67.000 uživatelů z celé Evropy, kteří v TC Truck&Cargo® uveřejňovali až 172.000 nabídek nákladů a volných vozů denně. Firma se z projektu čtyř mužů rozrostla na středně velkou společnost se 160 zaměstnanci.
V této době již TimoCom díky transportnímu barometru rozpoznával první příznaky velké finanční a hospodářské krize. Předtím než krize opravdu udeřila, se Thiermann, Matzaitis a spol. zamýšleli nad tím, jak mohou svým zákazníkům v nadcházejících obtížných dobách pomoci. Řešení přišlo na trh v roce 2009, tedy uprostřed ekonomické krize: TC eBid® – online platforma pro celoevropská výběrová řízení. Program je ideálním nástrojem, který zákazníkům nabízí právě v neklidných dobách jistotu plánování. S TC eBid® si mohou zajistit přepravní zakázky dlouhodobého charakteru. Není divu, že i tento produkt zaznamenal úspěch.

Jednoho dubnového dne
Burzu nákladů TC Truck&Cargo® , jejichž počet vyrostl téměř na 300, nepřetržitě rozvíjeli. Na jeden den v dubnu 2011 si přitom vzpomínají obzvláště dobře. Právě 19. dubna bylo v TC Truck&Cargo® neuvěřitelných 421.383 nabídek nákladů a volných vozů – tolik jich nebylo nikdy předtím. „Když jsem to číslo slyšel, trochu se mi zamotala hlava, to musím přiznat,“ vzpomíná Jens Thiermann. „Je potřeba si uvědomit, jakou zodpovědnost v TimoCom máme. Tolik nabídek v jeden jediný den v naší dopravní burze. Právě tato velká zodpovědnost je důvodem, proč všechno kontrolujeme dvakrát či třikrát, proč stále investujeme do nové techniky a trvale zlepšujeme naše produkty. V zájmu našich zákazníků si prostě nemůžeme dovolit nabízet jim něco jiného než vysoce kvalitní produkt. To je naše motivace.“

Jens Thiermann bude tedy pravděpodobně i v budoucnu několikrát denně sledovat kontrolky na své obrazovce. Stejně jako před 15 lety.

Další informace o TimoCom najdete na www.timocom.cz.

Stáhnout tiskovou zprávu
Nahoru