Z dopravy 14.12.2021
4

Problémy v přístavech v USA způsobují globální chaos v dodávkách

Kontejnerové zácpy ve velkých přístavech

Kontejnery a lodě v přístavu

Nejdřív kontejnerová loď „Ever Given“ v Suezském průplavu, pak zavřené přístavy v Číně a nyní kontejnerové zácpy ve velkých přístavech v USA. Aktuálně čeká před přístavy zhruba 4.000 nákladních lodí. Zasaženy jsou zejména dva největší přístavy - Log Angeles a Long Beach. Ale i v Evropě jsou důsledky zpoždění nákladů citelné, i když v mírnější podobě.

Zajistit dodavatelský řetězec nyní

 

Množství zboží vzrostlo

Přes dva americké přístavy - Los Angeles a Long Beach - prochází zhruba 40 procent dovozu do USA. V současnosti tam ovšem panuje zmatek. Jen před přístavem v Los Angeles kotví zhruba 100 lodí, každá s 24.000 kontejnery plně naloženými zboží z Asie. Podle propočtů Institutu pro světovou ekonomiku z Kielu (IfW) odpovídá množství kontejnerů v obou největších amerických přístavech zhruba třem procentům celosvětových nákladních kapacit.

Odborníci z IfW vychází z toho, že se situace v následujících měsících bude zklidňovat jen pomalu. Pro zadavatele z průmyslu a obchodu je proto důležité si nyní zajistit volné přepravní kapacity, aby tak ochránili vlastní dodavatelský řetězec.

Kapacitní hranice překročeny

Proč ale vlastně dochází ke kontejnerovým zácpám? Vysvětlení je jednoduché. Kvůli problémům s dodávkami zadavatelé v současnosti objednávají více zboží, než potřebují. Doufají, že dostanou alespoň část své objednávky. V důsledku toho mnohonásobně vzrostl počet kontejnerů v přístavech i počet nákladních lodí před přístavy. Infrastruktura na místě však není dimenzovaná na takovéto množství kontejnerů. Kromě doků a skladových ploch chybí nákladní vlaky, nákladní vozy a personál. Kontejnery proto na jedné straně nelze v dostatečném počtu skladovat a na druhé straně se pouze pomalu vyprazdňují a odváží. Dochází tak k tomu, že vykládka jedné nákladní lodi trvá až týden. „Problém je, že překládka v našich přístavech je vyšší, než kdy dříve, překládá se rekordní množství zboží, naše dodavatelské řetězce s tím ale nedokáží držet krok“, vysvětluje americký ministr dopravy Pete Buttigieg ve vysílání televizní stanice CNN.

V zájmu získání kontroly nad situací nařídil americký prezident Biden, že v přístavech je s okamžitou platností možno pracovat 24 hodin denně. Z důvodu nedostatku pracovních sil ovšem skutečná realizace ještě může trvat měsíce. Přístav Long Beach navíc obdržel zvláštní povolení, že mimo přístav lze na sebe skládat čtyři kontejnery. Předtím byla povolena maximální výška dva kontejnery.

Aktuální situace v Evropě

Dopady kontejnerové zácpy na dodavatelský řetězec jsou znát na celém světě. Zatímco USA se skoro doslova topí v kontejnerech, v Asii jsou nedostatkovým zbožím. Většinou je lze rezervovat jen za enormně vysoké ceny. Jestliže obvykle je cena za kontejner zhruba 2.000 dolarů za kus, dnes je nutno počítat s cenami až 20.000 dolarů.

V Evropě bojují s velkým množství kontejnerů mimo jiné přístavy v Rotterdamu, Antverpách a Hamburgu. Nejvíce dotčený je ovšem přístav Felixstowe v Anglii. Tam v současnosti přistává tolik kontejnerů, že rejdařství Maersk do tohoto přístavu již dočasně nebude zajíždět.

Nedostatek řidičů nákladních vozů, který panuje v Evropě, situaci ještě dále zhoršuje. Stejně jako v USA ani zde nelze kontejnery vyzvednout v požadovanou dobu a ty pak zůstávají ležet v přístavu. To i u nás vede k tomu, že nelze vyložit další nákladní lodi a ty se místo toho hromadí před přístavem. V porovnání s USA však situace v Evropě probíhá nevinně.

Průmysl trpí

I když lze situaci v přístavech Rotterdam a Hamburg aktuálně zvládnout, dopady na průmysl jsou citelné. Nedostatky v dodávkách surovin vedou k výpadkům v průmyslové výrobě. Nerovnoměrná distribuce kontejnerů je překážkou vývozu německého zboží. U mnoha skupin zboží tak dochází k opožďování v délce více než šesti měsíců.

Stejně jako při blokádě Suezského průplavu v dubnu je také nyní důležité být flexibilní a úspěšně si zajistit vlastní výrobu, skladování a dodávky. IfW totiž vychází z toho, že situace se zklidní nejdříve v únoru 2022. V té době se v Číně slaví Nový rok. V minulosti to vždy zapůsobilo jako jistý druh restartu pro logistiku.

Vyhnout se nedostatkům

Naše doporučení zní: Zabezpečte si dodavatelský řetězec včas a vyhněte se kapacitním problémům při přepravě. S pomocí Smart Logistics System vyřídíte Vaše objednávky přeprav rychle a efektivně. Zachováte si kontrolu nad stavem zásilky, objednávky přeprav můžete digitálně zadat, zpracovat nebo vyúčtovat během pár minut. S námi zůstanete flexibilní a kdykoliv rychle naleznete vhodného dodavatele. Navíc můžete v rámci systému nebo také individuálně prostřednictvím naší burzy skladových prostor získat přístup k více než 7.000 skladových ploch ze 46 evropských zemí. Používáte-li vlastní IT systémy, můžete do nich jednoduše integrovat naše rozhraní.

Používat Smart Logistics System nyní

Další zajímavé články:

Riziko kolapsu zásobování ve Spojeném království

Havárie lodě Ever Given v Suezském průplavu: Důsledky pro logistiku

Problémy v dodávkách oceli a techniky vedou ke zpožděním

Staňte se znalcem v oboru

Nechte si pravidelně zasílat relevantní články, důležité odborné příspěvky a exkluzivní zprávy pro uživatele!


Přihlášení k odběru novinek

Nahoru