skip navigation
Z logistiky 25.02.2021
10 min.

Jaké trendy v dopravě a logistice sledovat v roce 2021

Trendy v dopravě a logistice

V roce 2021 se budou muset firmy podnikající v dopravě a logistice vypořádat s množstvím výzev vyplývajících z dopadu epidemie nemoci Covid-19 a brexitu, stejně tak jako s pokrokem v oblasti umělé inteligence (UI) a prudkým rozmachem e-commerce. Jaké to bude mít dopady na průmysl? Podívejme se na několik nových trendů v logistice, které budou stát za pozornost v příštích 12 měsících.

Trendy budoucnosti v logistice se připravují na růst v oblasti e-commerce

Segment e-commerce zažíval růst již dlouho před neočekávanými událostmi minulého roku. Nicméně podle Úřadu pro národní statistiku se nákupy na internetu v listopadu 2020 podílely na 36 % celkových maloobchodních tržeb ve Spojeném království a jejich podíl vzrostl z 21,6 % zaznamenaných v listopadu v letech 2019 a 2018. Historicky vysoké počty online objednávek jsou nejjasnější a nejlepší známkou zásadně nového způsobu, jakým zákazníci nakupují a který firmy podnikající v oblasti přepravy a logistiky prostě nemohou ignorovat.

Více skladů všude

Analýza provedená firmou Knight Frank ukazuje, že růst v oblasti e-commerce by mohl do roku 2024 dotáhnout poptávku po skladovacích prostorech ve Velké Británii až k hodnotě 8,5 milionu metrů čtverečních. Abychom toto číslo zasadili do kontextu, je třeba říci, že Amazon již v tuto chvíli usiluje o získání rozlehlých ploch v Leicestershire a Rugby. Například sklad v areálu Rugby Central Park o rozloze 35 tisíc metrů čtverečních bude Amazonu sloužit jako nové Fulfilment centrum.

Protože narůstá potřeba skladovacích prostor, tradiční způsob distribuce v městském zázemí již nebude udržitelný. Budeme svědky toho, že se logistické areály, které bývaly tradičně budovány na okrajích měst v blízkosti dálnic a v dalších méně obydlených oblastech, budou stěhovat blíže velkým městům, což se týká i Londýna. Je velice dobře možné, že se budou rozvíjet areály s kombinovaným využitím a budou tak ovlivňovat jak rezidenční oblasti, tak městskou logistiku.

Zelené stavebnictví a čistá energie

Dříve zmíněné „nové“ chování zákazníků by mohlo v kombinaci s nepředvídatelnými následky brexitu na logistiku velice dobře vést ke spekulativnímu budování skladů. Pro segment, který historicky trpí pověstí průmyslu ne zrovna přátelského k životnímu prostředí, je důležité při plánování skladovacích prostor a/nebo při diskusi o budoucím rozvoji dopravy zabudovat udržitelné prvky.

Úsilí o dosažení čisté nuly bude v logistice budoucnosti hrát významnou roli. Doporučení obsažená v dokumentu OSN nazvaném Green Building agenda zmiňují mezi dalšími také obnovitelné a nízkoemisní technologie, které by měli používat dodavatelé energií do zelených budov. Kromě solárních panelů by se také mohly v dlouhodobém měřítku finančně vyplatit instalace využívající větrnou, vodní, či geotermální energii přímo na místě.

Trendy v logistice poslední míle pro rok 2021 jsou inovativní a digitální

S tím, jak se sklady stěhují blíže velkým městům, se opatření typu zóny s velice nízkými emisemi, která se do této chvíle omezila pouze na Londýn, dotknou mnohem více lidí po celé Británii a budou mít dopad na profesionály v oblasti přepravy, zvláště na poslední míli. Proto také řešení efektivity na poslední míli zůstává pro logistické firmy jedním z hlavních úkolů v nadcházejícím roce.

Čistě elektrická vozidla v zónách čistého vzduchu

Priorita alternativních paliv by se měla stát nedílnou součástí budoucího rozvoje dopravy díky tomu, že rostoucí počet měst v celé zemi volí opatření typu zóny čistého vzduchu (ZČV). Nové zóny čistého vzduchu, které mají za úkol snížit znečištění způsobené dopravou a vylepšit kvalitu vzduchu, by měly v roce 2021 vzniknout v Bathu a Birminghamu.

Krátkodobá opatření s vysokým dopadem zahrnují konverzi přepravních vozidel na plně elektrický pohon s tím, že se v nových skladech naplánuje instalace dobíjecích stanic pro elektromobily. Přechod k udržitelným procesům v oblasti přepravy nemůže být dokončen přes noc, a to, čeho jsme svědky, je strukturální rekonfigurace podnikání v dopravě, která nastane v dohledné budoucnosti i po roce 2021.

„Uberizace“ poslední míle

Říká se, že takzvaný „model Uber“ je řešením výzvy, kterou přináší doručování zásilek v městském prostředí. Stejně tak jako Uber narušil odvětví taxi služeb, mohou alternativní řešení pro trh nákladní dopravy narušit průmysl dopravy v oblasti poslední míle. Je všeobecně známým faktem, že když se zboží dostane při přepravě do hustě obydlených metropolitních oblastí, může nastat (a ve skutečnosti nastává) mnoho problémů. Výzkum firem podnikajících v dodávce v oblasti poslední míle s modelem podobným Uberu může přinést vhled do toho, jakým způsobem problém napravit.

Díky využití dat získaných v reálném čase, komunitního doručování a logistických sítí by se daly snížit náklady posledního segmentu dodavatelského řetězce, zatímco by se tento segment zároveň zjednodušil a optimalizoval. Zvláště v hustě obydlených městských oblastech by osobní donáška provedená osobami pracujícími na volné noze udělala z problému s parkovacími poplatky problém minulosti.

Internet věcí je nejžhavější novinka

Přístup více zaměřený na zákazníka dá zákazníkům více kontroly tím, že jim povolí přístup k datům o stavu jejich objednávky a dodávky. Díky řešením v oblasti konektivity, Internetu věcí a velkým datům, které pomáhají firmám optimalizovat dovážkové trasy, budou mít zákazníci více možností v oblasti výběru dodávky tak, aby vyhovovala jejich potřebám: schránky pro vyzvednutí zboží, jednodušší možnosti pro vrácení zboží a možnost změnit čas dovážky až v poslední možné chvíli.

V dnešní době se uvažuje o široké paletě nástrojů pro inovativní dovážkové služby v oblasti poslední míle od skútrů až po drony, ale všechny by měly být odpovědí na jeden hlavní problém: „multikanálovou“ distribuci. Jak se firmy posunují směrem k přístupu více zaměřenému na zákazníka, potřebují svým zákazníkům poskytnout přehled o jejich zakázce v reálném čase, a to nejlépe pomocí pohodlné a známé aplikace pro chytrý telefon. To z dodávky na poslední míli nevyhnutelně vytvořilo ještě komplexnější záležitost. 

Budoucí trendy logistiky a brexit

Není žádným překvapením, že turbulence způsobené brexitem firmám v oblasti logistiky a dopravy teprve začaly. Profesionálové, kteří se zabývají přepravou a tokem zboží, byli přímo postiženi pandemií nemoci Covid-19 a v nejbližší době si rozhodně neoddechnou. Celní formality byly zavedeny 1. ledna 2021 a brzy na to se dostavily i důsledky pro dopravce a profesionály v oblasti přepravy.

Celní administrativa a zpoždění

Příchozí a odchozí dodávky vyžadují celní dokumentaci, což způsobuje růst výdajů a zpoždění. Po brexitu (a objevení nového kmene Covidu-19) vzrostly výdaje na přepravu z Francie do Velké Británie více než čtyřikrát. Kapacita silniční dopravy na trase mezi Francií a Velkou Británií se v listopadu snížila na dvouleté minimum. Podobný trend se dá vysledovat i na trase mezi Německem a Velkou Británií. Dopravní barometr od TIMOCOM ukazuje, jak se britské firmy připravovaly, když silniční nákladní doprava již od roku 2019 prudce rostla. Není jisté, jestli budou tato opatření dostatečná a skoro jedna třetina britských firem již zvažovala přemístění do zahraničí.

Technologické procesy budou nápomocny při zvládání těchto těžkostí: výměna dat v cloudu se ukáže neocenitelnou ve sledování nových informací ve vztahu k celní administrativě a trasám, kde hrozí zdržení. Ústřední strategií bude zvládání obchodu mezi Evropskou unií a Velkou Británií tak, jak to dělají mezinárodní společnosti ze zemí mimo Evropskou unii.

Nedostatek pracovníků: Dopravce z EU odrazuje brexit

Nejspíše nejdiskutovanějším dopadem brexitu bude menší příliv pracovníků z Evropy, který by mohl ještě zhoršit současný nedostatek pracovníků v oblasti dopravy a logistiky. Dlouhé a nepředvídatelné směny, stres na silnicích, nemožnost skloubit rodinný a pracovní život a relativně nízké mzdy dělají z práce řidiče kamionu jen málo atraktivní povolání a také povolání, které je v oblasti dopravního průmyslu nejvíce postižené nedostatkem pracovníků v době po brexitu. Podle studie Logistics UK’s Skills and Employment Report 2020 vytvořila dvojitá výzva v podobě pandemie a brexitu bezprecedentní mezeru v odborné pracovní síle, když v posledních 12 měsících opustilo britský logistický průmysl skoro 80 tisíc občanů EU.

Velké množství pracovníků chybí v dopravě a logistice skoro na každé úrovni od manažerů dodavatelského řetězce až po dispečery, nicméně nová imigrační pravidla se spíše budou týkat hlavně méně vzdělaných pracovníků. Hlavní hráči v odvětví již tento problém přiznali veřejně a společnost DHL zašla tak daleko, že jej nazvala „krizí talentů“.

Budoucí trendy v logistice v oblasti managementu dodavatelského řetězce

Technologie se pohnuly směrem k automatizaci a Internetu věcí také v oblasti trendů dodavatelského řetězce v roce 2021.  Sama o sobě nejsou data nijak relevantní a jejich využití nemá žádný dopad, zatímco sledování a sdílení těchto dat v celém dodavatelském řetězci tak, aby se zajistilo optimální řízení, je extrémně efektivní. Nedávný neočekávaný vývoj událostí nás naučil, že flexibilní a odolný dodavatelský řetězec zajišťuje dlouhověkost, což se transformuje do toho, že si logistické společnosti uvědomily, jak důležité je být schopný činit rychlá rozhodnutí na základě dat v reálném čase.

Analytické nástroje založené na strojovém učení schopné předpovídat trendy a chování zákazníků se pro logistiku stanou novým svatým grálem. Například jedna věc je vědět, že na poslední míli jsou dopravní zácpy, ale vědět, co dělat, aby se trasa dovážek dala změnit a ušetřily se tak náklady, je věc druhá. Toto je jen jedna z mnoha výhod, které poskytují burzy přeprav.

V krátkosti, co můžeme očekávat od trendů v logistice v roce 2021?

Kromě dlouhodobých trendů, jako je digitalizace a inovativní řešení pro poslední míli, bude největší překážkou, kterou bude potřeba v roce 2021 překonat, přizpůsobení se trhu po brexitu. Musíme jen doufat, že vláda myslí na to, jak je sektor nákladní dopravy pro britskou ekonomiku důležitý. Doprava a obchod s Evropou jsou životně důležité pro to, aby Velká Británie zůstala konkurenceschopná. Více než kdy jindy to platí ve chvíli, kdy se současná pandemie blíží ke svému konci.

Celý průmysl nákladní dopravy a zvláště firmy, které se z velké části podílí na dodavatelských řetězcích vedoucích přes kanál La Manche, by měly být na tuto výzvu připraveny, nicméně pokud náklady na dopravu pohltí marže, bude brexit pro mnoho podniků osudovou ranou.

V novém roce se bude flexibilita projevovat tím, že se firmy adaptují na nepředvídatelné obraty na trhu, a bude životně důležitá pro úspěch mnoha společností. Budoucnost segmentu logistiky a dopravy bude méně nepředvídatelná díky digitálním nástrojům jako burza skladových prostor, burza volných vozů a aplikace Objednávky. Abyste zjistili více o Smart Logistics System od TIMOCOM a jak Vám může pomoci s úspěchem Vašeho podnikání v roce 2021, spojte se s námi!

Zkuste bezplatný test u TIMOCOM

Mohlo by Vás také zajímat:

Rozhovor s odborníkem TIMOCOM: Důvody, proč byste měli znát přepravní proces

Naplánujte přepravu vlastních produktů individuálně a na základě dat

Tvrdý Brexit: Důsledky pro logistiku v Evropě a Velké Británii

Přihlášení k odběru novinek

Všechna pole označená '*' jsou povinná a musí být vyplněna.

Odesláním své registrace potvrzujete, že souhlasíte s našimi směrnicemi na ochranu údajů.

Přihlášení k odběru novinek:


Vaše osobní údaje (e-mailová adresa, jméno a příjmení) budou pro zasílání informací od TIMOCOM GmbH předány do databáze SC-Networks GmbH (registrační soud: Okresní soud Mnichov, registrační číslo: HRB 14 65 73), Enzianstr. 2 v 82319 Starnberg. SC-Networks GmbH se řídí Spolkovým zákonem o ochraně údajů, jakož i pokyny TIMOCOM GmbH.

Nahoru