skip navigation
01.04.2022

25 let burzy nákladů: TIMOCOM trvale ovlivnil evropskou nákladní silniční dopravu

Úspěšný evropský firemní příběh jednoho německého IT start upu

Zakladatel TIMOCOM a vedení IT společnosti © TIMOCOM

Erkrath, 01.04.2022 – Historie TIMOCOM začíná jednoho časného rána na parkovišti německého diskontu s potravinami v Düsseldorfu. V tomto týdnu v roce 1997 jsou v nabídce stolní počítače a ty se budou speditérovi Jensi Thiermannovi pro jeho plánovaný IT start up hodit. Stanovil si za cíl vytvořit celoevropskou platformu na zadávání objednávek přeprav, kde speditéři a dopravci rychle najdou přepravy, sníží počet prázdných kilometrů a dosáhnou tak lepšího vytížení svých vozidel.

„Chceme vybudovat největší a nejbezpečnější tržiště ve FreightTech sektoru. Jen do výzkumu a vývoje proto budeme do roku 2030 investovat 100 milionů euro.“ Tim Thiermann, Managing Partner TIMOCOM
sdílet na:

„Začalo to tím, že jsem hledal celoevropskou platformu pro zadávání objednávek přeprav, abych omezil jízdy naprázdno ve své spedici. Nenašel jsem ale žádnou, která by splnila moje očekávání“, říká Thiermann. Společně s obchodními partnery pak Thiermann několik měsíců pracoval na softwaru pro vlastní burzu nákladů. A pak to konečně nastalo: Zakladatel společnosti Timocom Soft- und Hardware GmbH stiskl startovní tlačítko a sledoval, jak se právě spuštěná burza nákladů a volných vozů Truck & Cargo plní nabídkami.

V dalším kroku bylo zapotřebí rozšířit síť nové burzy nákladů a logistiku digitalizovat, protože dokonce i modemy byly v té době ještě něčím novým. „Byl to pocit absolutní radosti, úlevy a současně začátek velké odpovědnosti - i když jsme tehdy ještě netušili, jak se bude všechno dále vyvíjet“, vypráví Jens Thiermann, když dnes na tuto dobu vzpomíná.

Měřitelné výhody dávají burze nákladů křídla

Burza nákladů byla tím, na co silniční nákladní doprava v Evropě od vynálezu faxů čekala. Přinášela totiž konkrétní výhody. Wilhelm Dallmann, který byl se svou firmou Dallmaco Speditionsges. mbH prvním zákazníkem, říká, že aplikacím od TIMOCOM vděčí jeho firma na procesní úrovni 80 procentům úspory času. Již po několika málo letech otevřela mladá firma TIMOCOM pobočky v Polsku, Česku a Maďarsku, aby mohla lépe obsloužit hlavní trhy ve východní Evropě, a překročila hranici 10.000 zákazníků.


Dnes má firma více než 50.000 zákazníků s více než 147.000 uživateli systému ve 46 evropských zemích. Ti ročně v systému provedou neuvěřitelných 1,5 miliard hledání přeprav. A TIMOCOM se již dávno nezaměřuje jen na uzavření obchodů, nýbrž pracuje na digitalizaci celého procesu přepravy.

Burza nákladů od TIMOCOM: screenshoty aplikace z roku 1997 a dnes

Burza nákladů od TIMOCOM při zavedení na trh v roce 1997 (vlevo) a dnešní Smart Logistics System, který z ní vzešel. © TIMOCOM

„Naše vize je svět bez logistických výzev“, říká Tim Thiermann. Nejstarší syn zakladatele převzal v roce 2019 společně se Sebastianem Lehnenem vedení společnosti. IT firmu tak nyní vede již druhá generace. A cílem nového vedení je nejen pokračovat ve vedení rodinné firmy a burzy nákladů, ale udělat z ní největší a nejbezpečnější tržiště v sektoru FreightTech. „Jen do výzkumu a vývoje proto budeme do roku 2030 investovat 100 milionů euro“, říká Tim Thiermann.

20procentní úspora CO2 díky digitálním aplikacím

Jednou z oblastí, kam budou směřovat investice, je udržitelnost, která v posledních letech nabyla na významu ve všech oblastech. Při snižování emisí CO2 v logistice hrají digitální aplikace a burzy nákladů mimořádnou roli. Studie ukázala, že používáním aplikací TIMOCOM lze ušetřit více než 20 procent CO2 emisí na ujetý kilometr a současně zvýšit vytížení vozového parku o 30 procent.

Zákazníci TIMOCOM budou mít brzy možnost vypočítat prostřednictvím tohoto tržiště svou vlastní CO2 stopu. „Společně s mladou, inovativní firmou pomůžeme zákazníkům při zviditelňování úspor CO2 u jejich flotily“, říká Tim Thiermann.

Potenciál v silniční nákladní dopravě je vysoký. Sektor dopravy je totiž největším zdrojem emisí CO2 v Evropě a čtvrtina z toho připadá na silniční nákladní dopravu. Současně jede každý pátý nákladní vůz prázdný. Nutnost efektivního využití zdrojů je proto stejně aktuální jako v roce 1997.

Nahoru