Z dopravy 15.04.2021
4

Havárie lodě Ever Given v Suezském průplavu: Proč je dobré si nyní zajistit přepravní a skladovací kapacity

Kontejnerová loď blokuje Suezský průplav

Mluví se o tom všude. „Kečupový efekt“, který způsobila kontejnerová loď „Ever Given“, když zablokovala snad nejdůležitější obchodní cestu na světě. Podruhé v průběhu jednoho roku se tak odvětví logistiky dostalo pod velký tlak. Na rozdíl od koronavirové pandemie se však tentokrát může německá a evropská silniční nákladní doprava dobře připravit. Důsledky se totiž na našem trhu projeví s časovou prodlevou. Lze ale vycházet z toho, že následné dopady na dodavatelský řetězec budou dlouhodobé a ještě řadu měsíců pro nás budou představovat mimořádnou výzvu.

Proto by se zejména zadavatelé z průmyslu a obchodu měli nyní připravit, aby si dokázali v krátké době zajistit přepravní kapacity i skladové plochy. Komplexní a flexibilní nabídka od TIMOCOM se přitom může stát rozhodujícím klíčem.

Zajistit přepravní kapacity

Dopady na výrobu, obchod a silniční nákladní dopravu

Zhruba 13 procent (19.000 lodí) celého světového obchodu protéká Suezským průplavem. Jedná se o zboží v hodnotě 9,6 miliard dolarů denně, jak nedávno informoval eurotransport. Panuje domněnka, že se jen na lodi Ever Given nachází zhruba 13.800 kontejnerů. Většina z Asie, naložená důležitými zásilkami pro evropskou just-in-time výrobu a další zpracování. Jedná se o objem, který se týká také většiny dalších lodí, které zůstaly stát v dopravní zácpě. Přesně tuto velikost, mezinárodní normu příhodně označovanou jako „Suezmax“, má totiž 90 procent všech světových kontejnerových lodí.

Co se stalo?

Loď Ever Given najela na mělčinu na jižním konci Suezského průplavu dne 23. března 2021. Poté se na této vodní cestě mezi Rudým a Středozemním mořem vytvořila dopravní zácpa čítající více než 400 lodí. Dosud není jisté, jak vysoké jsou škody na průplavu samotném. Nehledě na to je však nutno očekávat zásadní důsledky pro celou evropskou logistiku. „Hlavní dodavatelské řetězce se v důsledku nedostatku kontejnerů, zpožděných lodí a chybějící přepravní kapacity zadrhnou a náklady budou stoupat“, cituje Handelsblatt hlavního jednatele BDI Holgera Lösche.

Klasická řetězová reakce, která zasáhne i evropskou silniční nákladní dopravu. „Dopravní zácpa se v následujících týdnech masivně projeví v evropském vnitrozemí. Plánování silniční přepravy zboží do vnitrozemí totiž bude vyžadovat čas a kapacity“, říká Gunnar Gburek, mluvčí FreightTech společnosti TIMOCOM. „Situaci ztěžuje skutečnost, že dostupné kapacity jsou omezené a aktuálně je po nich velká poptávka.“

Aktuální situace v evropských přístavech

Ačkoliv je cesta nyní již opět volná, odbavení bude trvat celé dny a následně povede ke zmatkům v různých evropských přístavech. Protože lodní doprava se stejně jako kečup dává do pohybu spíše pomalu. Jakmile k tomu ale dojde, vystřelí ven nekontrolovaně. Úzkým průplavem nyní proplouvá zhruba 50 lodí denně, které pak silou nárazu zasáhnou již beztak napjatou situaci v evropských přístavech.

V důsledku mimořádné situace způsobené Brexitem se stále ještě tvoří dopravní zácpy. Pandemie a její cestovní a pracovní omezení již řadu měsíců snižuje počty aktivních zaměstnanců přístavů a výrazně ovlivňuje konzumní chování v Evropě. Místo volnočasových nabídek, zájezdů nebo jiných služeb lidé investují do konzumního zboží převážně z Asie. Mezinárodní obchod po vodních cestách běží již řadu měsíců na plné obrátky. Kde se některé výrobky nachází je zcela nejasné. Nikdo tak úplně neví, kde a kolik prázdných kontejnerů se zadrhlo na zpáteční cestě do Asie. Jasné naopak je, že evropské přístavy budou muset v následujících týdnech odbavit nekontrolovaný příliv kontejnerových lodí.

Jak to bude nyní pokračovat

I když přístavy jako Hamburg nebo Rotterdam v mezinárodním srovnání pracují efektivně, dostane se překládka a následná doprava do vnitrozemí pod tlak. Zejména ve vnitrozemské vodní a železniční dopravě bude obrovský nedostatek kapacit. Skladové plochy a přepravní kapacity pro takzvaný „doběh“ jsou již nyní omezené. Například provozovatel terminálu v hamburském přístavu, společnost HHLA, si již pronajal další plochy. Lze vycházet z toho, že jakmile současně připlují první kontejnerové lodě, nastane boj o přepravní a skladovací kapacity. Přeprava nákladními vozy je sice také již hodně vytížená, na zvýšenou poptávku však umí reagovat flexibilně.

Jízdy do přístavů budou v následujících týdnech velmi lukrativní a mohou mimo jiné přispět k posunu priorit klasických spedic. Nezáleží na tom, zda na lodi Ever Given zůstaly viset výrobky či nikoliv: Chcete-li si zajistit Vaši vlastní výrobu, skladování a dodávky, měli byste proto vsadit na maximální flexibilitu. Skladové prostory a plochy se totiž stanou nedostatkovým zbožím, čas a transparentnost nejdůležitějšími faktory úspěchu.

Jak se můžete připravit díky TIMOCOM

Doporučujeme všem firmám, aby si co nejrychleji zabezpečily své dodavatelské řetězce a předešly tak nastávajícím problémům s kapacitami. Používejte Smart Logistics System a vyřizujte Vaše poptávky po dopravě rychle a efektivně. V těchto bouřlivých dobách si tak udržíte přehled o stavu zásilky, objednávky přeprav můžete zadat během minuty a pohodlně je zpracovat nebo vyúčtovat digitálně. Stačí několik málo kliknutí, abyste díky tomu zůstali flexibilní a kdykoliv našli vhodného dodavatele. Navíc můžete v rámci systému nebo také individuálně prostřednictvím naší burzy skladových prostor získat přístup k více než 7.000 skladových ploch ze 46 evropských zemí. Kdo chce nebo musí používat vlastní IT systémy, může použít naše rozhraní k již existujícím logistickým systémům.

Vyzkoušet Smart Logistics System

Další zajímavé články:

Zvýšit flexibilitu, snížit výdaje: Efektivní logistika pro výrobu a obchod

Pět tipů pro obchodní a průmyslové firmy: Jak na to, aby se logistika stala konkurenční výhodou

Práce v logistice: Disponent

Keywords:

Staňte se znalcem v oboru

Nechte si pravidelně zasílat relevantní články, důležité odborné příspěvky a exkluzivní zprávy pro uživatele!


Přihlášení k odběru novinek

Nahoru