Z logistiky 14.04.2023
4

Outbound logistika - jaké faktory hrají roli při optimalizaci

Bílý nákladní vůz na silnici mezi lesy

Stejně jako v mnoha dalších oblastech moderního života se i v logistice s oblibou používají nejrůznější pojmy a zkratky. ERP, ETA, konsolidace a dokládka jsou některé z nich. Kdo v oboru začíná, potřebuje nějaký čas, aby se zorientoval. Ale i „mazáci“ se občas setkají s výrazem, který je pro ně nový.

V tomto článku chceme jeden z takových pojmů osvětlit a věnujeme se výrazu outbound (neboli odchozí či distribuční) logistika. Co to vlastně přesně je? A jaký význam má tato oblast logistiky pro mě a moji firmu? Chcete odpověď na tyto a další otázky? Pak čtěte dále!

Je to pro Vás stará známá věc a logistiku znáte jako svoje boty? Tak proč ještě nejste u TIMOCOM?

Co je outbound logistika?

Outbound logistika je ta část logistiky, která se zabývá přepravou, skladováním a distribucí zboží zákazníkům. Zahrnuje všechno, co je nezbytné k tomu, aby zboží bylo bezpečně, efektivně a včas přepraveno z jednoho místa na druhé. Patří sem plánování a koordinace toku zboží, řízení stavu skladu, výběr vhodných dopravních prostředků a komunikace s dalšími dodavateli pro zajištění bezproblémového průběhu logistiky.

Jaký je rozdíl mezi outbound a inbound logistikou?

Co přesně je outbound logistika pochopíme, jakmile ji srovnáme s její opačnou polovinou: inbound logistikou. Pro ni se používá rovněž označení příchozí logistika nebo zásobovací řetězec a jako taková se točí kolem dodávek zboží firmám. Může se přitom jednat například o suroviny, které jsou dodávány výrobním jednotkám nebo o hotové výrobky, které se musí přepravovat v rámci jedné montážní linky. 

U outbound logistiky, které se také říká odchozí nebo distribuční logistika, se jedná o přepravu výrobků od firem k zákazníkům, respektive koncovým spotřebitelům.

Možnosti optimalizace pro outbound logistiku

Zatímco v oblasti inbound logistiky lze mnoho možností optimalizace realizovat snadno, u outbound logistiky to vypadá trochu komplikovaněji.

Vzhledem k tomu, že se v tomto případě přepravuje hotový produkt a přepravní síť tvoří několik obchodníků, výrobců a přepravců, je tento záměr již sám o sobě velmi komplexní. Obzvláště nevypočitatelnou se ale outbound logistika stává v důsledku kolísající poptávky na trhu, což může znesnadnit plánování.

Těmito výzvami byste se ale neměli nechat odradit - máte-li dobrou organizaci, můžete vytěžit víc i ze své outbound logistiky. Mimořádně důležitou roli přitom hraje management přeprav – z důvodu velkého počtu zúčastněných aktérů je zde důležitá především transparentnost. Komplikované a zastaralé způsoby komunikace se totiž v tomto případě mohou velmi rychle prodražit.

Dalším faktorem, který hraje velkou roli při optimalizaci, je čas. S nástupem digitalizace a rozmachem internetových obchodů jsou očekávány stále rychlejší dodávky - což zvyšuje tlak na logistiku. Na tomto místě je efektivita mimořádně důležitá. Je zapotřebí optimálně plánovat trasy, optimalizovat Vaše vytížení a co nejlépe využívat zdroje.

Pět výhod, které přináší optimalizace Vaší outbound logistiky

  • Úspora nákladů
  • Zvýšení efektivity
  • Optimalizace zdrojů
  • Zlepšení sítě
  • Spokojenost zákazníků

Takto Vám může TIMOCOM pomoci s optimalizací Vaší outbound logistiky

Když nyní víte, jaké faktory hrají při optimalizaci Vaší outbound logistiky roli, zůstává otázka, jak na to. Jak zlepším svou komunikaci? Jak co nejoptimálněji naplánuji své trasy? Jak zlepším svoje vytížení? Na tyto otázky existuje mnoho odpovědí a lze přitom používat nejrůznější metody, pomůcky a nástroje.

Také TIMOCOM nabízí různé produkty a aplikace, které Vám při optimalizaci Vašich procesů pomohou a uleví Vám. Patří mezi ně plánování tras a výdajů, s jehož pomocí nejen spočítáte Vaše výdaje na přepravu a udržíte si o nich přehled, nýbrž posílíte i Vaši vazbu se zákazníkem. Aplikace Vám nabízí cestu pro transparentní komunikaci - můžete tímto způsobem informovat zákazníky o individuálních výdajích, spotřebě nafty nebo mýtném. Kromě toho Vám tento nástroj umožňuje detailní plánování Vašich tras, takže optimálnímu vytížení Vašich vozidel již nestojí nic v cestě.

Další aplikací od TIMOCOM, která může být pro optimalizaci Vaší outbound logistiky nezbytná, je live sledování zásilky. Díky němu budete mít neustále přehled o svých zásilkách - a to v reálném čase. Jak zadavatelům, tak i dopravcům a spedicím to přináší větší transparentnost a snazší komunikaci s dalšími aktéry.

Vytěžte ze svých přepravních procesů to nejlepší!

Právě v oblastech, jako je outbound logistika, kdy je do komplexního procesu zapojeno hodně aktérů, hrají rozhodující roli faktory, jako je komunikace a efektivita. Důležité mohou být právě detaily, proto je nezbytné pečlivě plánovat a mít celkový přehled o procesu. TIMOCOM Vám s tím může pomoci!

Ještě váháte? Přesvědčte se sami a získejte více informací o TIMOCOM.

Přepravy plánujte s předstihem - zákazy jízdy nákladních vozidel

Digitalizace jako konkurenční výhoda

Jak se vyhnout jízdám naprázdno s 5 tipy od TIMOCOM

Staňte se znalcem v oboru

Nechte si pravidelně zasílat relevantní články, důležité odborné příspěvky a exkluzivní zprávy pro uživatele!


Přihlášení k odběru novinek

Nahoru