Z logistiky 08.06.2023
3

Doprava bez papíru: Je to tak snadné!

Přepravní procesy bez nepříjemného papírování

Paní v červené vestě s tabletem stojí na parkovišti před kamiony.

S digitálním nákladním listem je to možné. Technicky lze takzvaný e-CMR realizovat již dlouho. V Německu a mnoha dalších evropských zemích tomu však v cestě stojí právní překážky. Digitální nákladní list přitom nabízí řadu výhod, a to jak pro firmy, tak pro životní prostředí. V tomto článku na blogu Vám řekneme, které přesně to jsou a jak na digitalizaci Vašich dopravních procesů.

Stále hledáte ten správný nástroj pro digitalizaci Vašich dopravních procesů? Objevte aplikaci Objednávky v TIMOCOM Marketplace pro silniční nákladní dopravu a vydejte se na cestu digitalizace!

Nákladní list: Co to vlastně je?

Německý obchodní zákoník stanoví, které informace může dopravce při vydání nákladního listu požadovat. Rovněž stanoví, že nákladní list CMR musí mít přepravce v mezinárodní silniční nákladní dopravě u sebe. CMR je přitom zkratka francouzského výrazu "Convention relative au contrat de transport International de marchandises par route". Do češtiny to lze přeložit jako "Úmluva o smlouvě o mezinárodní silniční přepravě zboží".

Hlavní myšlenkou nákladního listu je zajistit jednoduchost, kontrolovatelnost a právní jistotu přepravy zboží. Celkem musí být ve čtyřech exemplářích a být k dispozici na těchto místech:

  • Odesílatel
  • Přeprava
  • Dopravce
  • Celní nebo jiné orgány

Háček je v tom, že v praxi sice analogový nákladní list sice je právním základem procesu přepravy, ale množství požadovaných papírových dokumentů jej zbytečně komplikuje.

Chcete ušetřit čas a náklady? Žádný problém!

Pravděpodobně největší výhodou digitálního CMR je úspora času a nákladů na personál. Odhaduje se, že použití e-CMR by v porovnání s papírovým nákladním listem mohlo ušetřit přibližně čtyři eura na dokument. Jen v Německu se ročně vydává zhruba 150 milionů nákladních listů, což znamená potenciální úsporu 600 milionů EUR.

Další výhody digitálního nákladního listu jsou:

  • vytvoření rozhraní k jiným digitálním systémům, např. TMS, díky plošnému zavedení
  • možnost dokumentovat poškození nákladu v reálném čase

Digitální e-CMR už natrvalo

I když by se proces přepravy se zavedením elektronického CMR podstatně zefektivnil, jeho používání dosud není rozšířené. Důvodem je zaprvé skutečnost, že jeho zavedení je především spojeno s investicemi do potřebné technologie. Dalším důvodem, proč e-CMR není obecně přijímán, je nevyjasněná právní situace.

Obchodní zákoník sice již od roku 2013 v § 408 stanoví, že "elektronický záznam je rovnocenný nákladnímu listu". Ohledně „podrobností upravujících vydávání, držení a předkládání elektronického nákladního listu, jakož i postup následného zápisu do elektronického nákladního listu“ je ovšem nezbytné vydat nařízení. A to neexistuje.

Přechod na digitální nákladní list se však blíží. Evropský parlament a Rada v roce 2019 rozhodly, že od roku 2026 bude používání digitálních nákladních listů povinné.

Digitální objednávky přepravy v praxi

Digitální zpracování objednávek přepravy funguje již nějakou dobu bez problémů. Digitální disponování ovšem není tak běžné, jak by mělo být. Proč ale komunikovat telefonicky a faxem, když všechno může být mnohem jednodušší? Digitální pomocníci, jako je aplikace Objednávky v Marketplace silniční nákladní dopravy společnosti TIMOCOM, Vám pomohou digitálně zpracovat všechny Vaše přepravní objednávky s obchodními partnery. Díky tomu budete moci nejen rychle komunikovat, ale ušetříte i čas při zaznamenávání údajů.

Další plus: Všechny Vaše přepravní objednávky budou automaticky přeloženy do příslušného jazyka Vašeho dodavatele. Jazykové bariéry tak lze snadno překonat. Kromě toho v aplikaci Objednávky klademe velký důraz na citlivé téma, jakým je bezpečnost. Vaše údaje podléhají nejvyšším standardům zabezpečení dat a při uzavření objednávky vznikají právně závazné smluvní dokumenty.

Vaše výhody:

  • Máte přehled: Všechny přepravní objednávky jsou uloženy centrálně a lze je přehledně spravovat
  • Rychlá komunikace: Digitální zpracování šetří Váš čas a náklady
  • Srozumitelná komunikace: Eliminujte jazykové bariéry tím, že automatizujete vytváření objednávky v jazyce Vašeho obchodního partnera
  • Pracujete bezpečně: Vaše data jsou chráněna a díky archivaci je můžete uchovávat po dobu 10 let

Zní to dobře? Pak si sjednejte nezávazné testování a vstupte do digitální budoucnosti!

 

Mohlo by Vás také zajímat:

Outbound logistika - jaké faktory hrají roli při optimalizaci

Přepravy plánujte s předstihem - zákazy jízdy v Evropě

Řízení dopravy - zlepšování procesů v rámci dodavatelského řetězce

 

Staňte se znalcem v oboru

Nechte si pravidelně zasílat relevantní články, důležité odborné příspěvky a exkluzivní zprávy pro uživatele!


Přihlášení k odběru novinek

Nahoru