Z dopravy 25.10.2021
4

Dopravní barometr TIMOCOM: Silný nárůst po letním propadu ve třetím čtvrtletí

Pozitivní vývoj pokračuje

Grafické zobrazení vývoje nabídek přeprav ve třetím čtvrtletí 2021

Silniční nákladní doprava je v dobré kondici. Ve třetím čtvrtletí 2021 je objem přeprav podle dopravního barometru TIMOCOM celkově o celých 51 procent vyšší než v předchozím roce. I když je to lehký pokles v porovnání s druhým čtvrtletím roku 2021, představuje toto číslo opět pozitivní impuls pro odvětví dopravy a logistiky.

Využijte aktuální tendence dopravního trhu pro Vaše podnikání a stáhněte si dopravní barometr TIMOCOM:

Bezplatně ke stažení pro iOS

Bezplatně ke stažení pro Android

Po letním propadu se trh opět rozjel naplno

Jestliže byly nabídky přeprav na rekordní úrovni již ve druhém čtvrtletí, pak ve třetím čtvrtletí tento dobrý vývoj pokračuje. Již první čtvrtletí začalo růstem o 58 procent, druhé čtvrtletí s růstem o 251 procent v porovnání se slabým čtvrtletím předchozího roku 2020 pak dosáhlo nových rekordů. Vyhodnocení dopravního barometru TIMOCOM nyní ukazuje výsledek za třetí čtvrtletí: Růst o 51 procent v porovnání s rokem 2020, ačkoliv lze zaznamenat lehký pokles v porovnání s druhým čtvrtletím 2021. Po srovnatelně slabém srpnu s poklesem o 29 procent v porovnání s červencem 2021 nastoupilo září s růstem počtu přeprav o 54 procent. To ukončilo letní propad.

Třetí čtvrtletí v měsíčním srovnání

Jak tento vývoj vypadal v detailu? Červenec 2021 vykázal v porovnání se silným červnem lehký pokles o 6 procent. K ještě výraznějšímu poklesu nabídek přeprav došlo v srpnu o celkově 29 procent. Důvodem byl letní propad, jak potvrzuje také Gunnar Gburek, tiskový mluvčí společnosti TIMOCOM: „Jedná se o sezónní vývoj. V letních měsících již tradičně zaznamenáváme pokles nabídek přeprav. Především srpen patří v Evropě mezi slabší měsíce. Důležitější je i nadále pozitivní vývoj v porovnání s rokem 2020 a nárůst v září, v nějž jsme doufali a který také nastal.“ Silniční nákladní doprava zaznamenala v září opět významný nárůst o 54 procent v porovnání s předchozím měsícem. V porovnání se zářím 2020 se jedná o nárůst o 33 procent.

Německý vnitrozemský trh vykazuje čísla na evropské úrovni

Suma všech nabídek přeprav v Evropě je dobrým zrcadlovým obrazem německého vnitřního trhu, protože čísla zde vykazují podobný průběh. Přepravy na německém trhu sice v porovnání s druhým čtvrtletím 2021 klesly o 18 procent, přesto však došlo k nárůst oproti roku 2020. A výsledek? S nárůstem o 47 procent u přeprav v porovnání se stejným obdobím předchozího roku (porovnání 3. čtvrtletí roku 2021 a roku 2020) zaznamenal dopravní barometr dokonce více nabídek než v roce 2019. Při pohledu na jednotlivé měsíce to vypadá takto: červenec +105 procent, srpen +34 procent a září +24 procenta.

Skutečnost, že září zaznamenalo výrazný růst o 60 procent v porovnání se srpnem, je rovněž podmíněna sezónními výkyvy. „Vývoj lze i u nás částečně připsat tomu, že začíná obchod související se závěrem roku,“, říká Gunnar Gburek.

Situace na polském trhu je výrazně slabší

Jestliže v Německu zaznamenáváme ohledně počtu přeprav výrazný a setrvalý růst, pak polský vnitřní trh vykazuje slabší čísla. I když dopravní barometr i zde zaznamenal růst počtu přeprav o 26 procent v porovnání se stejným čtvrtletím předchozího roku, pak třetí čtvrtletí 2021 vykazovalo se 2 procenty jen malý nárůst v porovnání se druhým čtvrtletím. Po silném červenci s nárůstem o 66 procent v porovnání se stejným měsícem předchozího roku přišel srpen s nárůstem počtu přeprav o 19 procent v porovnání s rokem 2020. Září vykazuje stejnou úroveň jako v době pandemie.

Objem přeprav z Beneluxu do Německa

Přepravy z Nizozemí a Belgie do Německa opět rostou. Změny ve třetím čtvrtletí 2021 v porovnání se stejným čtvrtletím předchozího roku:

  • NL -> DE: čvc: 276 %/srp: 100 %/září: 110 %
  • BE -> DE: čvc: 388 %/srp: 169 %/září: 121 %

Rovněž francouzský vnitřní trh zaznamenal ve třetím čtvrtletí 2021 oproti roku 2020 výrazný nárůst: Konkrétně: červenec 32 procent, srpen 20 procent a září 28 procent.

Vývoj přeprav z Maďarska do Německa a Rumunska, resp. z Rakouska do Slovinska:

  • HU -> DE: čvc: 0 %/srp: +10 %/září: -33 %
  • HU -> RO: čvc: -21 %/srp: -7 %/září: -38 %
  • AT -> SI: čvc: -16 %/srp: -18 %/září: -22 %

Nedostatek řidičů v Evropě nabírá dramatických rozměrů

Jak ukazuje vývoj ve Velké Británii, nedostatek řidičů je zničující nejen tam, nýbrž i ve zbytku Evropy. Jen ve Spojeném království chybí 100.000 řidičů nákladních vozidel. Spolkový svaz pro nákladní dopravu, logistiku a likvidaci odpadů (BGL) uvádí, že v Německu chybí až 80.000 řidičů nákladních vozidel a toto číslo roste. V Polsku je o 100.000 profesionálních řidičů méně, než je potřeba. A v Česku, jak poukazuje Sdružení automobilových dopravců ČESMAD Bohemia, chybí nejméně 20.000 řidičů. „V celé Evropě sledujeme výrazný pokles přepravních kapacit, to znamená především méně nabídek volných vozů. S ohledem na tento vývoj lze očekávat i zvýšení cen za přepravu“, říká Gunnar Gburek.

Chcete-li i Vy být spolehlivě informováni o vývoji na dopravím trhu, stáhněte si dopravní barometr TIMOCOM bezplatně do Vašeho mobilního koncového zařízení:

Bezplatně ke stažení pro iOS

Bezplatně ke stažení pro Android

 

Mohlo by Vás také zajímat:

Dopravní barometr TIMOCOM: Rekordní objem přeprav ve 2. čtvrtletí 2021 

Jak se dostat rychleji k penězům: Proč se faktoring v logistice vyplatí

Digitální správa palet vs. jejich fyzická výměna

Staňte se znalcem v oboru

Nechte si pravidelně zasílat relevantní články, důležité odborné příspěvky a exkluzivní zprávy pro uživatele!


Přihlášení k odběru novinek

Nahoru