TIMOCOM 03.10.2022
5

TIMOCOM spojil celou Evropu

Na začátku byla víra v dobrou věc

Daniel Priban - Director Representative Office Czech Republic

Logistika zboží je úzce provázaná s časem a financemi. Ti, kteří chtějí obstát v silném konkurenčním prostředí, potřebují nejen rychle reagovat a mít neustálý přehled o evropském dopravním trhu, ale také naplno využívat potenciál IT nástrojů, kam mimo jiné patří burzy nákladů a volných vozů. Jedná se o efektivní nástroj, bez něhož se dnes speditéři, dopravci i zasilatelé jen velmi těžko obejdou. Špičkou v tomto oboru je společnost TIMOCOM, která letos slaví 25. výročí působení na českém trhu. O začátcích působení české pobočky a o jejím vývoji jsme hovořili s Danielem Pribanem, Director Representative Office Czech Republic ve společnosti TIMOCOM.

Vzpomenete si, kdy TIMOCOM vstoupil na český a slovenský trh a s jakým cílem?

TIMOCOM byl založen v roce 1997 a již od počátku bylo klíčovým záměrem propojit dopravu a spedici napříč celou Evropou. V té době již existovaly v několika zemích podobné systémy pro elektronickou výměnu informací o nabídkách přeprav a volných vozů, avšak všechny byly nastaveny na lokální využití. Když se s těmito systémy setkal v té době již velmi zkušený majitel spediční společnosti Jens Thiermann, uvědomil si, že na trhu chybí systém, který by takto elektronicky propojil celou Evropu. Věděl, že funkčnost takového systému může být zcela průlomová pro celou dopravní branži. Po několika měsících intenzivního programování spatřil v dubnu 1997 světlo světa první prototyp, který si začal hledat své uživatele. První uživatelé se rekrutovali především z aktivní telefonní akvizice TIMOCOM prodejců, kteří od prvního dne cílili na klíčové dopravní trhy: Německo, Polsko, Nizozemsko, Belgii, Českou republiku, Slovensko a Maďarsko. Proto je vstup na česko-slovenský trh datován rovněž k roku 1997.

Jak bylo těžké prosadit tuto dobrou myšlenku?

Nebylo to zrovna jednoduché. V počátcích vzniku musel TIMOCOM společně s prvními uživateli čelit mnohým výzvám. Internet byl ve většině zemí naprostou novinkou, proto všechny datové přenosy probíhaly pomocí legendárních telefonních modemů, které byly často těžko kompatibilní. Spojení probíhala po telefonních linkách do zahraničí, což přinášelo vysoké telefonní poplatky. Nicméně mnozí z prvních uživatelů si uvědomovali potenciál takového systému a začali ho stále intenzivněji využívat navzdory vysokým nákladům. Od té doby se vize TIMOCOM prakticky nezměnila: propojovat digitálně logistiku v celé Evropě.

Co jste osobně očekával po nástupu do firmy?

Osobně jsem se s Jensem Thiermannem setkal v srpnu 1997 v německém Düsseldorfu a jeho vize celoevropské vytěžovací burzy mě vážně zaujala. Byl naprosto přesvědčen o přínosu toho, co buduje, a jako zkušený obchodník měl šestý smysl na správná rozhodnutí. Již na prvním setkání jsem mu nabídl své zkušenosti z oblasti informačních technologií, které jsem studoval, a zároveň z obchodu, kterým jsem se do té doby v podobném odvětví zabýval. Mé znalosti a zkušenosti z IT a znalosti česko-slovenského prostředí byly v tu dobu klíčovými faktory pro úspěšný rozvoj TIMOCOM v České republice a na Slovensku. Během dvouměsíčního zapracování jsme se společně dohodli na založení českého zastoupení, které úspěšně působí dodnes.

Co jsem v té době očekával? Myslím, že málokdo z nás měl v začátcích konkrétní očekávání, věřili jsme a soustředili jsme se na to, co děláme a abychom to dělali co nejlépe. V té době se skutečně jednalo o start-up, který se rodil doslova na koleně. Zda se mé očekávání naplnilo? Ano, pokud se ohlédnu zpět, mohl jsem očekávat, že se TIMOCOM stane lídrem v Evropě, neboť jsme na tom intenzivně pracovali. V současné době je společnost lídrem na evropském trhu a má obrovský potenciál dalšího dynamického rozvoje v oblasti digitalizace a automatizace logistických procesů.

Jaká byla u nás tenkrát ve Vašem oboru konkurence?

V roce 1997, kdy jsme vstoupili na náš trh, zde již několik let působila firma RAALTrans se svojí etablovanou burzou přeprav a volných vozů RAALTrans Editor. Tento poskytovatel velmi dobře pokrýval a pokrývá česko-slovenský trh a je v podstatě lokálním lídrem. My jsme však nevnímali tuto platformu jako konkurenci. Více než 90 % našich uživatelů nám po celou dobu říkalo, že využívá RAALTrans a zároveň i TIMOCOM. Velmi zřídka se stávalo, že by zákazník od nás odcházel z důvodu přechodu k RAALTrans a rovněž si myslíme, že tomu nebylo ani naopak. Tyto dva systémy se na pracovní stanici speditérů a disponentů velmi dobře doplňují. Z určitého pohledu RAALTrans z naší existence rovněž profitoval a dále profituje. Podle vyjádření uživatelů obou platforem se v jejich nabídce nezřídka objevují přepravy přeprodané z našeho systému, avšak nabízené již českými nebo slovenskými subjekty. To má pro některé uživatele své výhody i nevýhody.

TIMOCOM vybudoval na našem trhu pevné základy a je nezbytným nástrojem pro společnosti, které chtějí spolupracovat mezinárodně. Díky našim více než 53.000 mezinárodním zákazníkům pokrýváme celou Evropu.

Jaká je dnes pozice firmy TIMOCOM na českém a slovenském trhu?

Pozice TIMOCOM na českém trhu je aktuálně nezastupitelná zejména z důvodu stále většího propojení mezinárodního obchodu. Pokud někdo chce spolupracovat mezinárodně, je pro něj naše platforma volbou číslo 1. Za předchozích 25 let se nám podařilo na evropském trhu etablovat systém, který je inovativní, jednoduchý a bezpečný. V posledních letech jsme burzu přeprav doplnili o další chytré aplikace, které uživatelům zjednodušují každodenní práci. Zaměřili jsme se na celý proces realizace přepravních zakázek a nabídli jsme řešení pro elektronické objednávky, sledování vozidel bez ohledu na poskytovatele GPS, vyhledávání skladových prostor, výpočty tras a výdajů, pomoc při vymáhání případných pohledávek, interní online komunikaci. Pro zjednodušení jsme se zaměřili na realizaci API rozhraní s aplikacemi zákazníka, které celý proces ještě více usnadňují a mnoho dalších drobných vylepšení.

Co se Vám během let podařilo a na co byste nejradši zapomněl?

O úspěchu budu mluvit týmově. Myslím, že se nám podařilo prosadit na českém trhu značku TIMOCOM mezi významnými podniky. Lidé z logistiky nás znají a mnozí využívají. Prokázali jsme, že jsme dobrým, stabilním a důvěryhodným partnerem. Svědčí o tom zákazníci, kteří jsou s námi bez přerušení celých 25 let. Pokud bych na něco chtěl zapomenout, tak spíše směrem k sobě samému. Některé věci se daly v průběhu let řešit manažersky elegantněji a efektivněji.

Jaké máte plány a cíle do budoucna?

Plány do budoucnosti jsou ambiciózní. V přímém přenosu můžeme sledovat rozvoj TIMOCOM jak po obchodní, strategické, tak i lidské stránce. Vize moderní, inovativní FreightTech společnosti je u nás cítit na každém kroku. V poslední době zaznamenáváme příliv dalších profesionálních pracovníků a kolegů, kteří řeší výzvy moderní logistiky. Já osobně se velmi těším na další úroveň digitalizace a automatizace, kterou trhu nabízíme a nadále nabízet budeme.

 

Mohlo by Vás také zajímat:

Přepravy plánujte s předstihem - zákazy jízdy v Evropě

Outbound logistika - jaké faktory hrají roli při optimalizaci

Jak se vyhnout jízdám naprázdno s 5 tipy od TIMOCOM

Staňte se znalcem v oboru

Nechte si pravidelně zasílat relevantní články, důležité odborné příspěvky a exkluzivní zprávy pro uživatele!


Přihlášení k odběru novinek

Nahoru