Z logistiky 11.12.2023
4

Výměna palet v dopravě a logistice: Co dělat a nedělat

Palety.

Při dodání zboží zákazníkovi je zboží předáváno spolu s příslušným počtem palet. Současně řidič kamionu obdrží stejný počet prázdných palet, aby udržel evropský paletový fond. Vlastně to vypadá docela jednoduše, že? Ale jak už to tak bývá, je třeba překonat několik překážek. Odhalíme Vám možné překážky při výměně palet a poskytneme užitečné tipy, jak se jim vyhnout.

Bez palety není logistiky

Stará dobrá paleta - nepostradatelná pro přepravu a skladování zboží. Člověk si často nejprve vzpomene na klasickou dřevěnou paletu. Zejména od doby, kdy je v módě nábytek z europalet, je tato představa v našich myslích pevně zakotvena. Nejznámější variantou je dřevěná paleta standardizovaná Evropskou paletovou asociací (EPAL), kterou poznáte podle zkratek EUR a EPAL hrdě vyvedených na vnější straně. Tento robustní konstrukce měří obvykle 120 cm na délku, 80 cm na šířku a unese až 1,5 tuny. 

 

Kromě známých dřevěných palet existují také plastové modely, které jsou oblíbené v jiných evropských zemích. V Německu se však logistika obvykle drží spíše klasiky: Dřevěná paleta je pro přepravu zboží naprostým favoritem. Rozlišuje se mezi různými stavy: „Nová“, „zánovní“ nebo dokonce „použitá, ale stále plně zaměnitelná“. Pokud má europaleta drobné poškození, bývá speciálními firmami s licencí EPAL opravena. Palety s vážnějším poškozením však jsou z výměnného fondu vyřazovány.

 

Přejete si dostávat další tipy a triky o dopravních společnostech?

 

Proč je výměna palet tak důležitá?

Přeprava na paletách zajišťuje, že se vyrobené zboží dostane na místo určení bezpečně a nepoškozené. V praxi to vypadá následovně: Prázdný kamion s prázdnými paletami dojede na místo nakládky a vymění zde prázdné palety za naplněné. Odtud jsou pak přepravovány na dohodnuté místo vykládky. Tam je pak obrázek opět stejný. Řidič nákladního vozidla vyloží plné palety a na oplátku si odveze prázdné palety. Tento cyklus se pak opakuje stále dokola. Principem je zajistit, aby byl vždy k dispozici dostatečný počet nosičů nákladu.

Ale pozor, koloběh palet není vždy tak jednoduchý, jak se na první pohled zdá. Shrnuli jsme pro Vás tři největší výzvy:

 

Otázka kvality - Kdo rozhoduje o tom, zda je paleta vyměnitelná?

Výměna palet je obecně možná pouze v případě, že je k dispozici paletový lístek. Řidič a příjemce zaznamenají, kolik palet má být na místě vyměněno. Ale pozor: Ne každá paleta je vyměnitelná. Toto právo mají pouze palety, které odpovídají stavu „nová“, „zánovní“ nebo „použitá“. Kdo však o této kvalitě rozhoduje? To je v rukou řidičů a příjemců.

Pokud však příjemce v průběhu přepravy odmítne prázdnou paletu, protože ji považuje za nepoužitelnou, ale řidič s tím nesouhlasí, může dojít k problémům. Příjemce může trvat na tom, aby řidič příště přivezl paletu v přijatelném stavu. Tak vznikají takzvané „dlužné palety“.

 

Otázka počtu: Kolik palet musí řidič nákladního vozu odevzdat?

Častý problém, který ztěžuje plynulou přepravu: Kromě nákladu musí řidič kamionu převážet také dostatek prázdných palet. Někteří příjemci zboží však palety vyměňují, jiní ne. Podmínky se mohou u jednotlivých klientů lišit. Pokud řidič nepřiveze prázdné palety k výměně, například proto, že na předchozím místě vykládky nedostal žádné palety zpět, vznikají také dlužné palety. Řidič se zaváže dodat palety později. To však znamená více práce v přepravním procesu.

 

Otázka komunikace: Kolik palet si řidič nákladního vozu může vlastně odvézt?

Podle zásady výměny by měl řidič nákladního vozidla po dodání zboží odvézt s sebou zpět i nosiče nákladu. Na místě nakládky však často dochází k problémům, protože příjemce buď nepředá řidiči žádnou paletu, nebo uvede špatné číslo, nebo předá dokonce paletu poškozenou. To znamená, že tento stav musí být zaznamenán na paletovém lístku a později vyjasněn. Dokonce, i když počet a kvalita vrácených palet sedí, je často na rampě tak krátký časový prostor, že příjemce prázdné palety jednoduše do nákladního vozidla naháže. To může také vést k nesprávným záznamům v paletovém lístku.

 

Budoucnost výměny palet

Ruční výměna palet může být někdy těžkopádná a zvyšuje náchylnost dodavatelského řetězce k chybám. Ale je tady naděje. Budoucnost procesu výměny palet spočívá v digitalizaci, podobně jako v mnoha dalších oblastech dodavatelského řetězce. Spolkové ministerstvo dopravy a digitální infrastruktury (BMVI) zahájilo rozsáhlý výzkumný projekt s názvem „Silicon Economy“, který má tuto změnu podpořit. Vyčleněná organizace Fraunhoferova institutu IML nyní vyvinula cloudovou platformu založenou na aplikacích pro správu nosičů nákladu. Toto inovativní řešení využívá umělou inteligenci k propojení a řízení všech zúčastněných osob a společností v dodavatelském řetězci prostřednictvím elektronického paletového lístku. Proces výměny je zaznamenáván digitálně, a proto je pro obě strany vždy transparentní. Dokonce i dlužné palety jsou automaticky dokumentovány a ukládány do příslušných účtů právně bezpečným způsobem. Se systémy firem, jakou je partner TIMOCOM inter.PAL, mohou řidiči digitalizovat svou správu nakládacích prostředků, a tak ji zjednodušit. Digitálně zde lze nejen zadávat palety, ale také se domluvit s příjemcem zboží. To šetří čas a pomáhá vyhnout se chybám.

 

Zní to zajímavě? Pak objevte také naše četné služby s přidanou hodnotou!

 

Mohlo by Vás také zajímat:

Správný typ palety pro váš dodavatelský řetězec

Udržitelné sklady: Čím se liší a jak je můžete optimalizovat

Digitální správa palet vs. jejich fyzická výměna

Staňte se znalcem v oboru

Nechte si pravidelně zasílat relevantní články, důležité odborné příspěvky a exkluzivní zprávy pro uživatele!


Přihlášení k odběru novinek

Nahoru