Z dopravy 11.11.2022
5

TIMOCOM Pomoc při rozjezdu: Jako dopravce bezpečně a úspěšně zimní sezónou

Tipy, jak být co nejlépe připraven na zimní sezónu

Nákladní vůz jede po silnici zimním lesem

Zhruba 19 procent ročního obratu v Německu se podle obchodního svazu vygeneruje v listopadu a prosinci. Plynulé dodavatelské řetězce, které jsou k tomu nezbytné, ovšem podléhají zejména v zimních měsících vnějším vlivům. Spedice a dopravní firmy se na to ale mohou připravit a ještě lépe využít šanci na dobré obchody.

Podstatně vyšší intenzita dopravy, větší časový tlak zákazníků, náročné povětrnostní podmínky a poměry na silnici: Každý rok jsou tyto faktory důvodem nových výzev. V dnešním příspěvku Vám dáme několik tipů, jak se připravit na konec roku a na zvládání náročných povětrnostních podmínek.

Jak se optimálně připravit na zimní sezónu už víte, ale pár rad na lepší proces v rámci dodavatelského řetězce by se Vám hodilo?

Jak připravit sebe a své nákladní vozy na led a sníh

Sněhové bouře a výkyvy počasí představují vyšší moc a často se dají jen obtížně předpovědět. Připravte se co nejlépe na všechny eventuality, aby Vaše jízda byla bezpečná a časy odpočinku využijte pro opakování kontrol.

Zimní pneumatiky pro nákladní vozy: M+S nebo sněhová vločka?

Již dobré dva roky jsou zimní pneumatiky  (pro nákladní vozy nad 3,5 tuny) povinné na všech nápravách (vč. řídicích náprav). Kdo chce nebo musí pořídit nové pneumatiky, měl by sáhnout rovnou po těch zimních. Protože pneumatiky s označením M+S (z anglického mud + snow) smí být používány již jen do roku 2024. Pak musí být zimní pneumatiky označeny „alpským“ symbolem, který je znázorněn sněhovou vločkou na pozadí horského štítu. Všechny tyto pneumatiky totiž byly podrobeny testu brzdění na sněhu a právě u nákladních vozů tak zajišťují podstatně kratší brzdnou dráhu.

Hloubka profilu a tlak v pneumatikách

Zákonem stanovená minimální hloubka profilu činí podle § 36 nařízení o registraci pro provoz na pozemních komunikacích i pro zimní pneumatiky pro nákladní vozy 1,6 mm. Z bezpečnostních důvodů je často doporučováno šest až osm milimetrů. Přitom je potřeba dát pozor zejména na nerovnoměrné opotřebení. Ideální tlak pneumatik se v závislosti na vozidle a velikosti pneumatik pohybuje mezi 7 a 9 bary. Zkontrolujte před každou jízdou údaje výrobce a ujistěte se, že tlak v pneumatikách je dostatečný. Právě v zimě je kvůli trakci vhodné zvýšit tlak pneumatik zhruba o 0,1 - 0,2 bar.

Motorový olej, baterie a ochrana proti mrazu

Aby i v zimě všechno běželo jako po másle: Dbejte na to, aby Váš motorový olej optimálně tekl i při extrémně nízkých teplotách. Všechny motorové oleje jsou přitom označeny dvěma hodnotami, kdy první číslo označuje viskozitu za nízkých teplot. Celoroční olej 15W-40 je vhodný do -10 °C, 10W-40 do -20 °C a plně syntetický olej 0W-40 až do -40 °C.

Dále se ujistěte, že jste doplnili nemrznoucí kapalinu do chladiče a stěračů. Zkontrolovat je zapotřebí také stav baterie, která musí být v zimě podstatně výkonnější než v létě. To by mělo být součástí prohlídky.

Před jízdou: Projděte kontrolní seznam

Jakmile se teplota blíží bodu mrazu, měli byste pravidelně provádět kontrolu. Zkontrolujte, zda bezchybně fungují všechny důležité části na vozidle a jsou bezpečné:

  • kontrola funkčnosti topení a odmrazovač
  • test brzd a světel
  • test všech těsnění a kabelů, zejména na spodní straně nákladního vozu
  • pravidelné očištění světel, skel a zrcátek
  • odstranění možných ledových krust ze střechy nákladního vozu (pokud pravidelně jezdíte za extrémně nízkých teplot, pak doporučujeme případnou instalaci automatických odmrazovacích systémů)

Kromě toho s sebou vozte vybavení, která Vám usnadní všední den a připraví Vás na všechny možnosti:

  • teplé oblečení (zimní bunda a boty, rukavice, čepice) a deka
  • umělohmotná škrabka, kladívko, šroubovák a lopata
  • sněhové řetězy a posypový materiál
  • potraviny a zásobu vody
  • topení na propan-butan a zapalovač
  • metanol (na palivové a hydraulické potrubí)
  • nabíječka na telefon a/nebo powerbanka

Rady, jak se chovat během jízdy

Alfou a omegou bezpečné jízdy je přizpůsobení stylu jízdy povětrnostním podmínkám. Brzdná dráha je nejen za mokra, ale i za sněhu často dvojnásobná. Navíc byste měli vždy jezdit se zapnutými světly a mít obě ruce na volantu. Náhlý led a poletující sníh jsou nepředvídatelné, někdy je potřeba reagovat ve vteřině. Mimořádnou pozornost je potřeba věnovat zejména mostům a dálničním nadjezdům, protože se tam rychle může vytvořit ledovka.

Nezapomněli jste nic? Nejdůležitější informace pro bezpečnou jízdu v zimě naleznete v následujícím bezplatném PDF souboru:

Bezpečně na cestách i obchodně – s TIMOCOM

Vánoční obchody se blíží a právě v letošním roce očekávají oborové svazy opět nárůst objemu logistických služeb. Nedostatek řidičů, problémy s dodavatelskými řetězci, platební nejistoty a neutuchající boom elektronických obchodů se opět postarají o maximální tlak na logistiku. Právě v takto turbulentních dobách je proto vhodné vybavit se digitálními aplikacemi a službami.

Zoptimalizujte vytížení Vaší flotily s pomocí TIMOCOM Marketplace a zůstaňte prostřednictvím aplikace Trasy a výdaje informováni i o aktuálních uzavírkách. Pokud přesto zůstanete stát ve sněhu nebo dopravní zácpě, pak Vaši zákazníci budou vděční, pokud jim Vaše sledování vozidla v reálném čase prostřednictvím live přenosu poskytne informace o očekávané době příjezdu (ETA = Estimated Time of Arrival). Prostřednictvím připojené platební služby máte navíc možnost, nechat si zaplatit za svou přepravu již od 24 hodin.

 

Jste zvědaví na možnosti vytížení a plánování s TIMOCOM?

Digitalizace jako konkurenční výhoda

Mezinárodní inkaso pohledávek

Využívání europalet - paletový dluh a jak se mu vyhnout

Staňte se znalcem v oboru

Nechte si pravidelně zasílat relevantní články, důležité odborné příspěvky a exkluzivní zprávy pro uživatele!


Přihlášení k odběru novinek

Nahoru