TIMOCOM 29.01.2024
6

Toto jsou trendy pro logistiku v roce 2024

Trendy v logistice: 12 tezí o vývoji dopravního trhu

Logistické trendy 2024 - 12 tezí pro odvětví

Jaké trendy a jaký vývoj budou v roce 2024 trvale zaměstnávat odvětví dopravy a logistiky? Odborníci, analýzy a výměny názorů s podnikatelskou a vědeckou sférou to ukazují jasně: 

Výzvy, kterým budou v nadcházejícím roce čelit spediční a dopravní společnosti, stejně jako obchod a průmysl, jsou různorodé. Gunnar Gburek, Head of Business Affairs společnosti TIMOCOM, ve 12 bodech identifikuje významné trendy ve světě dopravy a jejich dopad na budoucnost logistiky v Německu a Evropě. 

Zaregistrujte se k odběru našich logistických novinek a dostávejte pravidelně zajímavé články ze světa silniční nákladní dopravy přímo do své e-mailové schránky!

Ceny dopravy rostou v důsledku zvýšení mýtného 

Vzhledem k obrovskému nárůstu mýtného v Německu a odpovídajícím plánům v dalších zemích překročí cena kamionové dopravy úroveň posledních let. Očekává se, že cena dopravy vzroste až o 12 %. Vysoké náklady však nebude možné zcela přenést na koncového spotřebitele, část z nich budou muset nést poskytovatelé dopravních služeb, jakož i průmysl a obchod. O náklady na kilometry naprázdno a o to, kdo je ponese, se vedou velké tahanice. 

Dopravce tíží rostoucí personální a provozní náklady.

Dopravní firmy budou moci navíc kromě mýtného přenést na zákazníka další náklady na provoz nemovitostí, vozidel a již tak zvýšené náklady na personální zdroje atd. pouze v omezené míře. Tyto náklady zůstávají na dopravcích a speditérech. Zvládnout je a alespoň nějak udržet již tak nízké marže bude při současné hospodářské situaci i přes efektivnější využití kapacit velmi obtížné.

Podíl nízkoemisních vozidel se v roce 2024 téměř nezvýší

Podíl nízkoemisních vozidel se v roce 2024 sotva zvýší, protože jednak na trhu téměř žádná vozidla nejsou a jednak panuje mezi nákladními dopravci velká skepse ohledně toho, která technologie bude v budoucnu pro jejich podnikání ta pravá. Rok 2024 bude rokem, kdy se většina společností bude zdržovat investic do nových pohonů, bude spíše vyčkávat a sledovat „první odvážlivce“. Zkušenost s LNG je v paměti ještě stále příliš živá. Dopravní společnosti se však stále častěji setkávají s klienty, kteří chtějí nízkoemisní vozidla, aby snížili náklady na mýtné a na bilanci CO2. Toto dilema bude určovat diskusi o realizovatelnosti budoucích technologií.

Řidičů bude stále málo a personální náklady vysoké

V roce 2024 bude obecně o něco snazší najít zaměstnance pro skladování a administrativu. Řidiči však zůstanou vzácní a stejně tak bude i nadále obtížné získat učně - a to ve všech oblastech. Celkově zůstanou personální náklady na vysoké úrovni, když byly navíc již v roce 2023 platy plošně zvýšeny. 

Částečné a dodatečné vytížení tak nabyde na významu 

Hospodářský pokles povede k menší potřebě přepravy a menšímu objemu jednotlivých dodávek, což znamená, že se sníží poptávka po nákladovém prostoru. Společnosti, které se s tím dokážou vyrovnat, budou ty, které pracují efektivně a pružně a vyzvednou každý náklad, který se jim podaří získat. O jednodušší přepravu FTL (plný náklad) se bude tvrdě bojovat z hlediska ceny, zatímco přeprava částečného nákladu bude pravděpodobně o něco lukrativnější. 

Výrazně se zvýší počet výběrových řízení

Zdrženlivost ve výběrových řízeních plynoucí v roce 2023 z obavy z obdržení výrazně horších podmínek než dříve nebo případně z úplné absence nabídek, se v roce 2024 sníží. Odvětví bude zaplaveno vlnou výběrových řízení. Na jedné straně budou muset nákupčí pravidelně vypisovat výběrová řízení, protože některé končící smlouvy nebude možní prodloužit, a na druhé straně budou doufat, že se jim podaří v podmínkách hospodářské soutěže snížit ceny. Vypisovatelé výběrových řízení z toho budou mít pravděpodobně prospěch, protože mnoho společností se v době krize snaží získat každou zakázku, kterou mohou. 

Vyvážený poměr přepravních kapacit 

V roce 2023 byl průměrný poměr nákladu a nákladního prostoru přibližně 60:40, a byl tedy o něco vyrovnanější než v předchozích letech. Ani v roce 2024 se nevrátí podmínky z konce pandemie, kdy bylo mnoho dopravních kapacit extrémně vytíženo. Dopravci, kteří v minulých letech silné poptávky stále častěji uzavírali dlouhodobé smlouvy, se budou muset opět více spoléhat na ad hoc transakce. Mohl by to být rok burz nákladů a podobných platforem.

Více insolvencí, ale téměř bez ztráty kapacit

Celkově zůstanou kapacity stejné, ale počet společností se sníží. Společnosti, které se dostanou do platební neschopnosti nebo ukončí činnost, budou převzaty konkurencí. V důsledku toho se bude nadále zvyšovat konsolidace, ale na trhu se prakticky neobjeví žádní noví hráči. Řidiči se raději nechají zaměstnat, než aby se osamostatnili. Obecné podmínky a budoucí vyhlídky pro zakládání podniků budou v roce 2024 jednoduše stále příliš špatné.

Žádný nárůst přechodu na železniční dopravu

Přenést dopravu na železnici, zejména v kombinované dopravě, bude také v roce 2024 na seznamu přání mnoha zasílatelů a speditérů. Samotná realizace však sotva pokročí. Výraznému přechodu na železniční dopravu brání rozsáhlá omezení na trasách v důsledku stavebních prací, nedostatek personálu, nedostatečná kapacita terminálů a v neposlední řadě omezení způsobená návěsy, které nelze naložit jeřábem. Pokud se podaří udržet současnou úroveň železniční nákladní dopravy, bude již to znamenat úspěch.

Zmatek a velká náročnost kvůli nejrůznějším právním předpisům

Důsledky Zákona o náležité péči v dodavatelském řetězci (LkSG) se poprvé zřetelně projeví právě v roce 2024, neboť společnosti s více než 1 000 zaměstnanci musí od 1. ledna provádět a dokládat analýzy rizik v rámci svého dodavatelského a přepravního řetězce. Řada certifikátorů a poradců, kteří chtějí z této legislativní iniciativy profitovat, proto již nyní cítí nové obchodní příležitosti. Mnoho malých a středních dopravních společností se potýká se záplavou žádostí o dokládání splnění těchto povinností a požadavků ze strany svých klientů, kteří jsou povinni vydávat příslušné zprávy. Pokud BAFA brzy nevydá jasné pokyny, bude toto téma v roce 2024 předmětem mnoha diskusí.

Bezpečnost IT a nárůst útoků hackerů

Bezpečnost IT bude v roce 2024 problémem jako nikdy předtím. Ohrožení IT systémů hackery bude masivně narůstat. Vzhledem k tomu, že investice do prevence a obrany se ve většině malých a středních firem ani zdaleka neblíží standardu, který by byl vhodný a nezbytný, bude mnoho hackerů úspěšných. Postižené společnosti, a to jak na straně zadavatele, tak na straně dodavatele, které se na tuto možnost nepřipravily, by se mohly dostat do finančních potíží. 

Skladová logistika: Regionální rozdíly na trhu skladových a logistických prostor 

Zatímco v roce 2023 byla skladovací kapacita všude ještě značně nedostatková, v roce 2024 se bude situace na trhu s nemovitostmi v jednotlivých regionech lišit. Zatímco situace ve venkovských oblastech se díky volným místům a novým budovám, které budou na trhu brzy k dispozici, uvolňuje, v městských centrech bude skladovacích kapacit i nadále nedostatek. Nedostatek bude pokračovat i v letošním roce v oblasti speciálních nemovitostí, např. pro nebezpečné látky.

O Gunnarovi Gburekovi, Head of Business Affairs společnosti TIMOCOM

Diplomovaný ekonom Gunnar Gburek , který se specializuje na maloobchod a logistiku, se může ohlédnout za několika lety zkušeností v logistickém sektoru, mimo jiné jako jednatel společnosti Hasenkamp, poskytovatele logistických služeb specializujícího se na maloobchodní a soukromé dodávky zákazníkům, a jako vedoucí logistiky v Německém svazu pro materiálové hospodářství, nákup a logistiku (BME). Od konce roku 2016 je v pozici Head of Business Affairs a současně mluvčím společnosti TIMOCOM.

Další užitečné články a poznatky z oboru s tipy na digitalizaci a automatizaci logistických procesů můžete s našimi logistickými novinkami dostávat přímo do své e-mailové schránky!

 

Mohlo by Vás také zajímat:

 

Staňte se znalcem v oboru

Nechte si pravidelně zasílat relevantní články, důležité odborné příspěvky a exkluzivní zprávy pro uživatele!


Přihlášení k odběru novinek

Nahoru