Z domova 06.01.2022
4

Legislativní změny nejen v silničním provozu

15 bodů, které se nás mohou dotknout

Novinky v roce 2022

Ministerstvo dopravy ČR připravilo změny platné od roku 2022, které se týkají řidičů a silniční dopravy. V 15 bodech Vám změny představíme a jejich přínos už posuďte sami.

1. Zvýšení kompetencí obecní nebo městské policie

„Strážníci městské a obecní policie budou nově moci vyřizovat příkazem na místě přestupky související s neoprávněným užitím vyhrazeného jízdního pruhu, a to bez součinnosti Policie České republiky.“

2. Úprava promlčecích dob u objektivní odpovědnosti provozovatele vozidla

„Doba, po kterou se vedlo řízení o přestupku řidiče, nebude započítávat do promlčecí doby u přestupku provozovatele vozidla, a zároveň se doba, po kterou se vedlo řízení o přestupku provozovatele vozidla, v němž došlo ke zproštění jeho odpovědnosti, nebude započítávat do promlčecí doby přestupku řidiče. Cílem tohoto opatření je zamezit obstrukčním praktikám, které využívají „přehazování“ mezi řízením o přestupku řidiče a řízením o přestupku provozovatele vozidla ve snaze vyhnout se postihu v důsledku uplynutí promlčecí doby.“

3. Změny v bodovém systému

„Vedle pokuty se budou nově zapisovat i 2 body v bodovém hodnocení řidičů za neoprávněné stání na parkovišti vyhrazeném pro osoby se zdravotním postižením nebo zneužití parkovacího průkazu pro osoby se zdravotním postižením.“

4. Řidičské oprávnění skupiny C i pro traktory

„Nově bude možné řídit traktory i s řidičským oprávněním skupiny C, a to i oprávněním uděleným v zahraničí. Dosud bylo možné traktory řídit pouze s řidičským oprávněním skupiny T uděleným u nás, což je problém pro cizince, neboť pro jeho získání musí mít v ČR obvyklé bydliště. Novinka by měla vyřešit problém s nedostatkem pracovních sil v zemědělství a lesnictví.“

5. Vymezení skupin řidičského oprávnění AM a B1 v souladu s unijním právem

„U dvoukolových a tříkolových vozidel bude nově řidičské oprávnění AM nutné až pro řízení vozidel s konstrukční rychlostí více než 25 km/h – pro řízení pomalejších vozidel řidičské oprávnění nebude potřeba (dosud žádný spodní limit stanoven nebyl, a proto bylo řidičské oprávnění potřeba k řízení jakkoli pomalého vozidla odpovídajícího ostatním parametrům). S řidičským oprávněním AM bude možné řídit také čtyřkolky s výkonem motoru až do 6 kW (dosud to byly maximálně 4 kW). S řidičským oprávněním B1 bude možné řídit také terénní čtyřkolky s jakkoli výkonným motorem (dosud to bylo maximálně 15 kW).“

6. Boční odstup při předjíždění cyklistů

„Nově bude muset řidič motorového vozidla při předjíždění cyklisty dodržet bezpečný boční odstup, a to nejméně 1,5 metru. U pozemních komunikací, kde je nejvyšší dovolená rychlost maximálně 30 km/h, bude platit odstup nejméně jeden metr.

7. Výjimky pro cyklisty

„Nově platí výjimka z povinnosti užít jízdní pruh pro cyklisty, vyhrazený jízdní pruh pro cyklisty, stezku pro cyklisty nebo v křižovatce vymezený prostor pro cyklisty, pokud by tím mohla být ohrožena bezpečnost nebo plynulost provozu na pozemních komunikacích.“

8. Omezení alkoholu na takzvaných pivních kolech

„Lidé na takzvaných pivních kolech (beerbike) nesmí nově požívat alkohol či jiné návykové látky ani jezdit pod jejich vlivem. Budou mít také povinnost podrobit se na výzvu policisty vyšetření na jízdu pod vlivem alkoholu nebo drog.“

9. Parkování vozidel poskytovatelů domácí zdravotní péče

„Nově dostanou možnost označovat vozidla speciálním označením i někteří zdravotničtí pracovníci poskytující domácí péči. V naléhavých případech jim to usnadní parkování. Doposud mohli toto označení mít lékaři vykonávající návštěvní službu.“

10. Větší pravomoci obcí při odstraňování vraků

„Obce budou nově moci iniciovat řízení o odstranění vraku z veřejně přístupné účelové komunikace. Dosud měl tuto možnost pouze vlastník pozemní komunikace.

11. Vyšší pokuty za odmítnutí nízkorychlostního kontrolního vážení

„Při odmítnutí nízkorychlostního kontrolního vážení se nově navyšuje horní hranice sazby pokuty ukládané příkazem na místě z 30 000 Kč na 100 000 Kč.

12. Zpoplatnění dalších silnic I. třídy pro kamiony

„Od poloviny roku 2022 budou vozidla nad 3,5 tuny platit mýto i na dalších 380 kilometrech silnic I. třídy. Mezi úseky, na kterých by se mělo začít platit mýto, patří například silnice z Jihlavy na Hatě nebo z Jihlavy do Havlíčkova Brodu.

13. Vnitrozemská plavba

„Nově již bude možné Elektronické podání žádostí o vydání nebo výměnu jakéhokoliv průkazu vůdce malého a rekreačního plavidla v případě jeho ztráty či odcizení.“

14. Vyšší rychlost pro vozidla Integrovaného záchranného systému

„Nově dostanou vozidla základních složek Integrovaného záchranného systému možnost jezdit vyšší rychlostí než 80 km/h. Dosud mohla jezdit vyšší rychlostí jen při zapnutých výstražných majácích, nově pro ně budou platit při jízdě „bez majáků“ stejné rychlostní limity jako pro vozidla do 3,5 tuny a autobusy. Cílem změny je umožnit těmto vozidlům rychlejší návrat na základnu a dřívější připravenost k dalšímu zásahu.“

15. Novela zákona o dráhách

„Od 1. února 2022 začíná platit novela zákona o dráhách, která má zvýšit bezpečnost české železnice a také její technickou a provozní propojenost v rámci Evropské unie. Kromě jiného norma obsahuje i institut takzvaného monitoringu licence strojvedoucích, který umožní efektivněji sledovat dodržování pravidel o délce směny strojvedoucího a dobu řízení drážního vozidla.“

Zdroj: Ministerstvo dopravy

Staňte se znalcem v oboru

Nechte si pravidelně zasílat relevantní články, důležité odborné příspěvky a exkluzivní zprávy pro uživatele!


Přihlášení k odběru novinek

Nahoru